Ahad, Julai 29, 2007

Mentertawakan diri sendiri

Bismillah

Tanggal 23 Oktober 2003, antara detik-detik bersejarah buat diri apabila buat pertama kalinya menjejaki bumi Mesir. Selang dua minggu, saya dibawa ke kampus cawangan Tanta. Suatu pengalaman yang luar biasa dan amat menyeronokkan. Siapa sangka cita-cita dan impian menjadi nyata.

Menjalani hari-hari awal di bumi yang sangat asing, memang cukup mencabar. Pelbagai masalah dan rintangan dihadapi. Masalah komunikasi juga turut menghantui. Masyarakat umum menggunakan bahasa pasar sebagai lidah rasmi komunikasi mereka.

Suatu hari di kedai buku, ketika membeli pen.

لو سمحت, أريد قلم. موجود ولا؟

Saya kebingungan bila melihat penjual yang sedang kebingungan. Sebaik mungkin saya mengatur kata dan menyusun ayat agar permintaan dipenuhi. Tapi dia menjawab:

في إيه يا وله؟

Saya mengulangi permintaan tadi walaupun sebenarnya saya kurang faham dengan apa yang penjual tuturkan. Dia tersenyum-senyum dan rakannya bergelak kecil. Saya turut tersenyum juga.

Pernah juga di sebuah kedai ayam ketika berbual dengan seorang arab. (Tak tahu apa yang dibualkan sebenarnya. Macam ayam dengan itik berbual). Pada penghujung bicara, saya berkata:

أريد أن أذهب إلى الجامعة

Dia menjawab لا أفهم , Kemudian saya terus beredar.

Di pejabat tempat saya bekerja. Seorang teman berbicara dengan langgam yang agak baku pada kalimah "kecil" , "ambil". Semua tergelak (termasuk saya) dan mengajuk cakapnya. Masyarakat selalu menyebut "ambik", "kecik". Sebutan secara baku terasa kelakar dan janggal.

Menelaah situasi di atas, memperlihatkan yang kita adalah sama. Antara Melayu dan Arab, masing-masing tergelak bila mendengar tutur kata baku. Tanpa disedari, masing-masing memperlekeh dan mentertawakan bahasa dan diri sendiri. Apa sudah jadi......?

Wallahu a'lam

Tiada ulasan: