Ahad, Februari 17, 2008

Pemimpin pilihan

Bismillah

لا خير فيكم إذا لم تقولونا ولا خير فينا إذا لم نسمعا

"Tidak ada kebaikan bagi kamu sekiranya kamu tidak berkata kepada kami dan tidak ada kebaikan bagi kami sekiranya kami tidak mendengarnya."

Siapakah yang tidak mengenali tokoh ulung dunia Islam yang diiktiraf sebagai mujaddid kurun pertama iaitu Saidina Umar al-Khattab r.a. Kehebatannya dalam menjelmakan sebuah tamadun kegemilangan Islam, masih disebut-sebut sehingga hari ini.

Keadilan, ketegasan, keberanian dan lemah lembutnya dalam meladeni setiap urusan rakyat dan negara, begitu dikagumi dan tidak boleh disangkal lagi.

Apakah rahsia disebalik kejayaan dan kegemilangan tersebut?

Antaranya adalah budaya 'tanasuh' dan muzakarah. Iaitu suatu budaya nasihat menasihati dan saling mengingat. Pemimpin memberi nasihat dan peringatan kepada rakyat dan rakyat diberi ruang menegur dan menasihati pemimpin.

Budaya ini dijelmakan melalui suatu kalam masyhur yang terbit dari lisan Saidina Umar sebagaimana di atas.

Saidina Umar memberitahu bahawa tiada kebaikan seandainya rakyat tidak menyatakan masalah mereka, tidak memberitahu keadaan mereka dan tidak mengutarakan apa yang tidak mereka senangi kepada pemimpin. Rakyat yang hanya berdiam diri dan tidak bersuara, ia tidak akan mendatangkan kebaikan kepada khalifah dan negara.

Saidina Umar turut juga menjelaskan bahawa tidak ada kebaikan, kesejahteraan dan keamanan kepada khalifah dan negara seandainya tidak didengar apa yang rakyat perkatakan kepada mereka.

Dalam ungkapan yang lebih mudah lagi, mungkin sifat dan sikap Saidina Umar ini adalah suatu yang dinamakan demokrasi yang sebenar. Tiada unsur autokrasi dan kuku besi dalam pemerintahannya. Tiada juga unsur kekerasan dan paksaan dalam menjalankan amanah. Ia juga bukan suatu demokrasi tafsiran sendiri atau kuku besi yang berselindung disebalik demokrasi.

Saidina Umar menjalankan amanah rakyat dan negara dengan toleransi dan penuh bertanggungjawab. Ciri-ciri umpama inilah yang sepatutnya ada pada setiap pemimpin dan yang seharusnya dipilih oleh rakyat. Agar ketamadunan dan kegemilangan Islam, mampu dijelmakan semula sebagaimana yang telah dibina sebelum ini.

Wallahu a'lam

Tiada ulasan: