Ahad, Mei 16, 2010

Allah akan menduganya dengan berdukacita

Bismillah

Alangkah sukarnya untuk kita gambarkan betapa kasih dan cintanya Sang Pencipta kepada kita. Daripada awal kita mengenal dunia, belum pernah kita mendengar Allah mencabut oksigen dari manusia kerana keengganan mereka membayarnya dengan wang ringgit. Oksigen; Allah berikan percuma. Manusia syukur atau kufur, ia tetap mendapat nikmat oksigen walaupun mereka sedang lena dibuai mimpi atau sedang mabuk bersama todi.

Kita dapat perhatikan betapa Allah jadikan matahari, bulan, siang, malam dan segalanya adalah untuk manusia. Bahkan syurga di akhirat sana, adalah untuk manusia juga. Benarlah, betapa kalau kita ingin mengira nikmat Allah Yang Maha Pemurah, pasti tidak terhitung banyaknya. Segala apa yang ada di langit dan di bumi, adalah untuk manusia. Begitu sayang, Allah kepada makhluk-Nya walaupun mereka berbuat dosa.

Sabda Nabi s.a.w :

Apabila banyak dosa seseorang hamba, dan tiada pula baginya amalan buat kafarah dosanya itu, nescaya Allah akan menduganya dengan berdukacita, buat kifarah daripadanya.

(HR Ahmad daripada Aisyah)

Melalui sabdaan Nabi s.a.w ini, menggambarkan kepada kita betapa kasih dan cinta Allah kepada hamba-Nya. Walaupun hamba-Nya melakukan dosa dan tiada pula amal soleh yang mampu menghapus dosanya, Allah bagi ujian buat menghapus dosa. Sengaja Allah timpakan dukacita, kesedihan dan gundah gulana agar bisa melangsai hutang-hutang kesilapan dan kesalahan hamba. Allah senantiasa mencari jalan dan memberi peluang keampunan buat hamba.

Oleh itu, janganlah kita gusar atau gundah gulana bila tiba-tiba Allah campakkan perasaan duka dalam hati kita. Mungkin itu penghapus dosa. Agar kita gembira di akhirat sana.

Wallahu a’lam

Tiada ulasan: