Rabu, November 17, 2010

Umar al-Khattab akur dengan kehendak rakyatnya.

Bismillah

Menurut keterangan Ibnu Hazmi dalam kitab al-Mahalli, rumah Abbas berada di sebelah Masjid Madinah. Umar al-Khattab ingin membesarkan masjid kemudian berkata kepada Abbas: "Juallah rumahmu itu kepadaku."

Abbas tidak mahu menjualnya kemudian Umar berkata: "Kalau begitu, wakafkan sahaja." Abbas masih enggan juga. Umar berkata lagi: "Kalau begitu, biar kubesarkan masjid ini dengan mengambil rumahmu dan engakau boleh tinggal di dalam masjid." Abbas tetap enggan.

Umar berkata: "Engakau mesti memilih salah satu yang tiga itu." Abbas tetap menunjukkan keengangannya. Umar berkata lagi: "Kalau begitu, carilah orang yang boleh mengadili persengketaan kita ini."

Abbas memilih Ubai bin Ka'ab menjadi hakim. Ubai berkata kepada Umar: "Engkau tidak boleh mengambil rumahnya tanpa persetuj uannya."

Umar kurang puas dengan keputusan itu dan berkata kepada Ubai: "Apakah keputusan yang engkau berikan ini ada dijumpai dalam al-Quran atau hadis?"

Ubai berkata: "Ya, saya mendengar Rasulullah s.a.w bersabda: "Nabi Sulaiman bin Daud ketika membangun Baitul Maqdis, roboh dindingnya setiap kali baginda membinanya. Akhirnya Allah s.w.t mewahyukan kepadanya supaya jangan membangun masjid di tanah orang sehingga pemiliknya setuju."

Mendengar yang demikian, Umar membatalkan hasratnya mengambil tanah Abbas. Tetapi setelah Abbas menang dalm perkara itu, beliau mewaafkan tanah tersebut untuk pembangunan masjid.

Moga kisah ini menjadi tauladan dan iktibar buat kita semua.

Wallahu a'lam

Sumber: Umar Ibnul Khattab, keputusan hukum dan fatwa-fatwanya. Abdul Aziz al-Hallawi. Cetakan darunnu'man.

Tiada ulasan: