Selasa, Januari 01, 2008

Islam yang mengongkong?

Bismillah

Alhamdulillah. Kita wajib panjatkan syukur kepada Allah. Nikmat dan kurnia-Nya, kalau dihitung, tidak terkira. Siapakah yang mampu mengira jumlah oksigen yang Allah kurnia sepanjang hidup? Siapakah yang mampu mencipta mesin yang boleh menyedut oksigen dan membebaskan karbon dioksida sehebat ciptaan Allah? Belum pernah kita mendengar manusia tersalah sedut karbon dioksida dan membebaskan oksigen. Walhal ia terlalu abstrak dan tidak mampu dibezakan dengan mata kasar.

Sungguh besar kurnia dan nikmat Allah Ta’ala Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Oleh kerana itu, sangatlah wajib bagi kita mensyukuri segala nikmat Allah dengan salah satunya melakukan suruhan dan meninggalkan larangan-Nya. Juga banyak lagi instrument penterjemahan rasa syukur kepada Yang Maha Agung.

Antara nikmat-Nya yang kita rasai pada ketika ini adalah kesempatan umur memasuki tahun 2008. Ia satu anugerah Allah yang sangat bermakna. Ramai manusia di keliling kita yang mungkin saudara-mara, kenalan, jiran atau siapa jua yang telah dahulu pergi meninggalkan kita. Mereka tidak sempat menghirup udara nyaman 2008. Mereka telah tamat tempoh mendiami dunia.

Maka, kenapa kita perlu melonjak-lonjak gembira di hadapan pentas, memuja artis kesayangan kita? Apakah faedahnya pada jiwa, berhimpun beramai-ramai, bercampur lelaki perempuan sambil berpelukan dan bersinggulan, menanti detik satu januari 2008? Akhirnya terjerumus dalam lembah zina. Akan lahir nanti anak yang tiada bapa sah. Kelak, masyarakat akan semakin kucar-kacir. Beginikah kita mensyukuri nikmat Allah?

Apakah jawapan yang akan kita berikan di hadapan Allah andai tiba-tiba nyawa diambil? Alangkah nikmatnya andai jiwa yang sunyi diisi dengan alunan bacaan al-Quran atau zikir mengingati tuhan. Tenangnya hati andai roh dicabut ketika jasad berteleku di atas sejadah.

Islam tidak melarang hiburan. Islam juga tidak menyekat hati penganutnya menyambut kegembiraan. Islam juga tidak mengongkong. Malahan Nabi s.a.w pernah menegur Saidina Abu Bakar kerana memarahi Saidatina Aishah bermain kompang dan berhibur ketika hari raya. Saidina Umar juga pernah menegur sahabat yang memarahi dua orang kanak-kanak yang sedang bermain pedang di hadapan masjid.

Maka, hiburan bukanlah suatu yang terlarang andai syariah dijaga dengan murni. Marilah sama-sama kita mulakan tahun baru 2008 ini dengan perkara yang mendekatkan jiwa kepada Allah. Biar apa juga azam dan impian tahun baru kita, asalkan ia mampu mencapai redha Allah. Salam tahun baru 2008 buat semua.

Wallahu a'lam

Tiada ulasan: