Khamis, Januari 31, 2008

Walaupun kita tidak berapa suka

Bismillah

Walaupun kita tidak berapa gemar, atau mungkin tak suka dan kurang minat sesuatu perkara. Biasanya akan ada juga rasa duka walaupun cuma secubit bila kita hendak meninggalkannya atau terpaksa meninggalkan. Contohnya pekerjaan. Walaupun kita tidak serasi, tidak berapa minat dan kurang gemar dengan pekerjaan kita, biasanya akan ada rasa sayu bila perlu melangkah pergi.

Itulah yang berlaku pada diri saya. Akhirnya saya meninggalkan pekerjaan yang telah setahun saya ceburi.

Memang saya tidak berapa gemar dan minat dengan pekerjaan yang saya ceburi seawal kaki melangkah masuk. Tetapi mungkin kerana terpukul dengan cabaran seorang guru dahulu dan niat hati mahu lakukan tranformasi, saya teruskan perjalanan yang berliku ini. Diam tak diam, sudah setahun sebulan saya di sini dan hari ini saya terpaksa melangkah pergi.

Dicelah-celah kepayahan dan kemurungan, alhamdulillah saya menikmati satu pengalaman dan sejuta ilmu yang sangat berharga. Secara tidak langsung, saya mempelajari selok-belok dunia perniagaan. Saya terdedah dengan dunia muamalat Islam secara realiti. Walaupun bukan semua sistem ekonomi Islam, sebahagiannya saya timba daripada pengalaman bekerja yang begitu bermakna ini. Sekurang-kurangnya bila orang bertanya atau bercerita tentang dunia perniagaan dan ekonomi Islam, saya tidak hanya terlopong dan ternganga.

Terima kasih tidak terhingga khususnya buat bos yang terbaik di dunia En Hishamudin Ismail. Kepada jiran tempat duduk saya Nur Izmira, terima kasih juga tidak terhingga. Buat rakan-rakan sekerja yang lain juga. Mohon ampun dan maaf dari saya dan terima kasih atas tunjuk ajar kalian.

Akhir bicara

كل آت، آت. وكل آت قريب

Benarlah hikam sebagaimana di atas. Sebelum ini, terasa macam lama menunggu tarikh dan hari tiba. Akhirnya hari yang ditunggu, menjelang juga. Terasa bagai semalam baru berlalu.

Wallahu a'lam

Tiada ulasan: