Rabu, Jun 01, 2011

Tiada kesedihan bagi siapa yang beristikharah

Bismillah

Kekadang sukar dan keliru untuk membuat keputusan. Kerana ada dua simpang di tengah perjalanan. Tambah mengelirukan apabila keduanya sama penting, sama arah tujuan dan sama memberi manfaat. Simpang kanan, menuju kepada cita-cita dan simpang kiri, membawa kepada impian. Keduanya penting dan membawa ke puncak matlamat.

Tetapi, kudrat yang ada, hanya mampu memikul satu sahaja. Amat mustahil untuk ke simpang kanan dan kiri; serentak dalam satu masa. Apa yang boleh dilakukan adalah memilih salah satu dari dua jalan. Mahu atau tidak, keputusan perlu dibuat. Mesti pilih satu sahaja. Takut nanti yang dikejar tak dapat, yang dikendong pula berciciran. Atau mungkin boleh dinilai melalui analogi yang menang menjadi arang, yang kalah pula, menjadi abu. Kedua-duanya sudah tiada nilai. Sama ada kalah atau menang, sudah tiada apa yang boleh dimanfaatkan.

Inilah lumrah kehidupan. Fitrah dan sunnah perjalanan. Salah satu terpaksa dikorbankan dengan berat hati tanpa kerelaan.

Setelah mengambil keputusan mahu memilih salah satu dari dua jalan, datang pula kekeliruan. Manakah antara keduanya, yang lebih baik dan menguntungkan?

Nabi Muhammad s.a.w. bersabda:

عَنْ وَابِصَةَ بْنِ مَعْبَدٍ الْأَسَدِيِّ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ لِوَابِصَةَ جِئْتَ تَسْأَلُ عَنْ الْبِرِّ وَالْإِثْمِ قَالَ قُلْتُ نَعَمْ قَالَ فَجَمَعَ أَصَابِعَهُ فَضَرَبَ بِهَا صَدْرَهُ وَقَالَ اسْتَفْتِ نَفْسَكَ اسْتَفْتِ قَلْبَكَ يَا وَابِصَةُ ثَلَاثًا الْبِرُّ مَا اطْمَأَنَّتْ إِلَيْهِ النَّفْسُ وَاطْمَأَنَّ إِلَيْهِ الْقَلْبُ وَالْإِثْمُ مَا حَاكَ فِي النَّفْسِ وَتَرَدَّدَ فِي الصَّدْرِ وَإِنْ أَفْتَاكَ النَّاسُ وَأَفْتَوْكَ

Dan dari Wabishoh bin Ma’bad radhiyallahu anhu, ia berkata : “Aku telah datang kepada Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam, lalu beliau bersabda : ‘Apakah engkau datang untuk bertanya tentang kebajikan ?’ Aku menjawab : ‘Benar’. Beliau bersabda : ‘Mintalah fatwa dari hatimu. Kebajikan itu adalah apa-apa yang menenteramkan jiwa dan menenangkan hati dan dosa itu adalah apa-apa yang meragukan jiwa dan meresahkan hati, walaupun orang-orang memberikan fatwa kepadamu dan mereka membenarkannya”. (HR. Imam Ahmad bin Hanbal dan Ad-Darimi, Hadits hasan)

Namun, hati masih dipenuhi kekeliruan. Tidak tahu mana arah tujuan. Oleh itu, datanglah kepada Allah; Pentadbir sekalian alam. Pohonlah panduan dan pedoman. Kerana Rasulullah s.a.w. bersabda daripada Anas bin Malik

ما خاب من استخار ، ولا ندم من استشار

Maksudnya; Tiada kesedihan bagi siapa yang beristikharah dan tiada penyesalan bagi siapa yang berbincang (bermesyuarat) “

Wallahu a'lam

Tiada ulasan: