Isnin, Oktober 31, 2011

Mencuci pakaian dan mandi menggunakan air kencing

Bismillah

Barat telah benar-benar terbelenggu dengan sejarah hitam yang penuh kegelapan. Ia sangat sadis dan begitu memalukan. Kejahilan dan kegelapan yang telah mengikat mereka adalah lebih dahsyat berbanding zaman gelap jahiliah. Oleh kerana itu mereka bangkit dari segenap sudut dan tempat walaupun terpaksa menipu dengan pelbagai helah dan konspirasi.

Sejarah telah mencatatkan bahawa raja dan golongan bangsawan eropah, mencuci pakaian dan mandi menggunakan air kencing manusia. Bagi mendapatkan bekalan air kencing yang cukup, mereka membuka tempat buang air kecil umum di tempat mencuci pakaian (dobi) mereka. Mereka turut mengimport air kencing dari Portugal yang menurut mereka adalah lebih berkesan dan mujarab. Hal demikian mungkin kerana kadar ammonia di dalamnya semakin tinggi hasil perjalanan yang jauh.

Perihal masyarakat Eropah menggunakan air kencing berterusan sepanjang abad kegelapan mereka. Sedangkan Imam ar-Razi telah menemui kaedah pembuatan sabun moden pada abad ke-9 M lagi. Manakala mereka baru menggunakannya sekitar abad ke-15 dan ia hanya digunakan oleh golongan kaya sahaja.

Sungguhpun Imam ar-Razi baru menemui kaedah pembuatan sabun moden pada abah ke-9 M, umat Islam tidaklah jahil dan kuno, menggunakan air kencing sebagai pembersih badan. Kerana Nabi s.a.w. telah diutus kepada umat manusia dengan sejumlah kebaikan, keharmonian dan syumul hatta cara mengurus diri.

Maka, kenapa perlu berbangga dan meniru apa sahaja yang dibawa oleh Barat? Walhal, Islam telah mendahului kemajuan yang kononnya telah mereka cipta. Islam juga telah terbukti membawa manusia ke puncak tamadun yang melestarikan keharmonian sejagat.



Wallahu a'lam

Tiada ulasan: