Selasa, Disember 12, 2006

Bila salah letak

Bismillah

Suatu perkara yang mencemaskan. Sedang dalam perjalanan dari Johor Bahru menuju ke rumah, entah kenapa aircond jadi kurang sejuk dan bau hangit mula menusuk hidung. Sewaktu berhenti di sebuah trafik light, berhadapan Sek. Men. Kebangsaan Simpang Renggam tiba-tiba enjin berasap. Suatu keadaan yang amat mencemaskan. Saya terus mengambil side kiri jalan dan parking kereta di tepi jalan.

Kebetulan saya berada di depan pejabat FAMA tempat pak cik saya bekerja. Saya cuba mencari dia di situ, tetapi dia tiada. Akhirnya saya menelefon ayah. Sedang menunggu ketibaan ayah, sebuah kereta kancil putih berhenti di belakang kereta. Beliau keluar dari keretenya dan terus bertanya apa masalah saya. Bila saya perhati, gaya dan personalitinya macam seorang pomen.

Lelaki tersebut terus mendekati kereta saya dan melihat keadaannya. Dengan sekali pandang, beliau terus berkata motor aircond rosak. Lantas saya tidak syak lagi bahawa dia seorang pomen. Dalam pada itu, ayah pun tiba.

Memang benar motor aircond rosak. Pomen tersbut mengarahkan agar tali motor diputuskan bagi membolehkan kenderaan berjalan baik. Usai menyelesaikan segalanya, saya pun memandu kembali kereta pulang ke rumah.

Alhamdulillah kereta sampai dengan selamat dan tiada lagi asap pada kenderaan. Demikian pengalaman pertama kali menghadapi situasi kereta rosak. Amat mencemaskan.

Bila sampai di rumah, ketika berehat, saya terkenang kembali peristiwa tadi. Saya rasa amat bersyukur orang yang berhenti membantu memang ahlinya. Saya tidak pasti apa yang akan berlaku sekiranya orang berhenti membantu saya hanyalah mereka yang ingin mengambil kesempatan dan bukan ahlinya. Pastinya kereta saya akan menunggu saat kehancuran.

Demikian faedah dan manfaat bila suatu perkara dan bidang diletakkan pada ahlinya. Jika sebaliknya, pasti akan mengundang petaka.

Sabda Nabi s.a.w



حَدَّثَنَا ‏ ‏مُحَمَّدُ بْنُ سِنَانٍ ‏ ‏قَالَ حَدَّثَنَا ‏ ‏فُلَيْحٌ ‏ ‏ح ‏ ‏و حَدَّثَنِي ‏ ‏إِبْرَاهِيمُ بْنُ الْمُنْذِرِ ‏ ‏قَالَ حَدَّثَنَا ‏ ‏مُحَمَّدُ بْنُ فُلَيْحٍ ‏ ‏قَالَ حَدَّثَنِي ‏ ‏أَبِي ‏ ‏قَالَ حَدَّثَنِي ‏ ‏هِلَالُ بْنُ عَلِيٍّ ‏ ‏عَنْ ‏ ‏عَطَاءِ بْنِ يَسَارٍ ‏ ‏عَنْ ‏ ‏أَبِي هُرَيْرَةَ ‏ ‏قَالَ ‏ بَيْنَمَا النَّبِيُّ ‏ ‏صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ‏ ‏فِي مَجْلِسٍ يُحَدِّثُ الْقَوْمَ جَاءَهُ أَعْرَابِيٌّ فَقَالَ مَتَى السَّاعَةُ فَمَضَى رَسُولُ اللَّهِ ‏ ‏صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ‏ ‏يُحَدِّثُ فَقَالَ بَعْضُ الْقَوْمِ سَمِعَ مَا قَالَ فَكَرِهَ مَا قَالَ وَقَالَ بَعْضُهُمْ بَلْ لَمْ يَسْمَعْ حَتَّى إِذَا قَضَى حَدِيثَهُ قَالَ أَيْنَ أُرَاهُ السَّائِلُ عَنْ السَّاعَةِ قَالَ هَا أَنَا يَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ ‏ ‏فَإِذَا ضُيِّعَتْ الْأَمَانَةُ فَانْتَظِرْ السَّاعَةَ قَالَ كَيْفَ إِضَاعَتُهَا قَالَ إِذَا ‏ ‏ وُسِّدَ ‏ ‏ الْأَمْرُ إِلَى غَيْرِ أَهْلِهِ فَانْتَظِرْ السَّاعَةَ
Wallahu a'lam

Tiada ulasan: