Khamis, Disember 07, 2006

Macam nak patah

Bismillah

Alhamdulillah, sampai juga ke rumah semalam. Setelah seminggu duduk di kampung bersama nyayi (nenek) dan abang saudara, akhirnya pulang ke rumah. Itupun disebabkan beberapa urusan yang memaksa saya untuk pulang.

Seminggu di kampung, pelbagai pengalaman. Hari yang pertama, abang saudara mengajak saya ke kebun. Pada awalnya saya menyangka ia sekadar gurauan lantaran ajakannya bersama gelak dan senyuman. Setelah dia hulurkan kepada saya seluar tebal, pakaian lusuh dan beberapa lagi kelengkapan, barulah saya yakin yang dia benar-benar mengajak saya ke kebun.

Tugas hari ini meratakan tanah merah yang baru tiba dari Bukit Naning sebagai tapak meletak kelapa sawit yang sudah dipetik. Longgokan tanah cuma paras lutut tingginya. Dalam hati berkata ini kerja mudah dan cepat.

Saya mulakan kerja dengan semangat. Maklumlah, sudah lama tidak panaskan tulang dengan kerja umpama ini. Saya hanya menuang tanah dari pongkes ke dalam kereta sorong. Kemudian dituang ke kawasan yang sesuai.

Namun, segalanya tidak semudah yang di sangka. Baru sekejap dah pancit. Melihat longgokan tanah merah, rasa macam putus asa. Ia masih banyak. Tetapi, sikit-sikit, lama-lama selesai.

Bila sampai di rumah, kepenatan semakin terasa. Tulang belakang rasa macam nak patah. Baru saya dapat rasakan betapa jerihnya pekerja di tapak binaan.

Abang saudara saya kata sambil gelak dan senyum, esok kita akan membaja. Kemudian kita tanam pokok dan bersihkan kawasan kebun.

Saya hanya tersenyum sambil cover macho macam tidak ada apa-apa. Alahai..... macam nak patah...

Wallahu a'lam

Tiada ulasan: