Selasa, November 28, 2006

Mereka memang pejuang bangsa

Bismillah

Akhbar berita minggu 26 November 2006 dalam satu ruangan wawancara bersama salah seorang tokoh akademik negara berbangsa Cina, menceritakan beberapa perihal kemajuan orang Melayu. Beliau berkata orang Melayu sudah semakin maju tidak seperti dulu.

Kini, syarikat-syarikat besar yang berdaya maju, sedikit sebanyak telah dikuasai orang Melayu. Orang Melayu juga sudah terlibat dalam sektor perbankkan dan telah mewujudkan bank sendiri umpama RHB Bank. Jawatan-jawatan tinggi dalam kerajaan, usahlah dipertikai. Kebanyakannya dikuasai orang Melayu.

Sungguh pun orang Cina masih mengusai ekonomi negara, perkembangan dan kemajuan orang Melayu tidak dapat lagi disekat. Orang Melayu semakin bijak berniaga dan mungkin suatu masa nanti penguasaan ekonomi di tangan Melayu.

Dalam sektor sukan, majoroti atlit negara adalah orang Melayu. Mereka juga tidak kurang hebat. Walaupun pencapaian tidak setinggi mana, namun ia boleh sedikit dibanggakan. Begitu juga sektor pertanian, orang Melayu yang menguasainya.

Dalam sektor pendidikan juga, kita lihat orang Melayu sudah ramai yang berjaya. Mereka bukan hanya diiktiraf negara, bahkan dunia. Umpama Datuk Dr Hj mohd Fadilah Kamsah dan lain-lain.

Beliau sangat mengakui bahawa orang Melayu semakin maju. Beliau juga berkata majoroti 60 peratus penduduk Melayu masih kekal. Beliau berkata orang Cina sudah tidak ada lagi yang beranak ramai. Biasanya tidak lebih empat. Mereka mengamalkan perancang keluarga. Orang Melayu, masih ramai anaknya melebihi lima ke atas. Ada juga yang menjangkau belasan. Beliau menambah, perihal umpama di atas, membuatkan orang Cina berasa bimbang dengan nasib mereka.

Begitu kalau kita melihat Dewan Masyarakat keluaran November memaparkan sejumlah jutawan dari golongan Melayu. Kebanyakan mereka masih muda dan ada yang baru berusia 23 tahun. Mahadi Badrul Zaman menikmati pendapatan bulanan melebehi angka RM45 ribu.

Kita juga biasa mendengar nama Dr. Irfan Jutawan internet yang berjaya. Nama umpama Tan Sru Syed Mokhtar Albukhary, Tan Sri Azman Hashim (hanya menyebut bebrapa nama) tidak asing lagi di dalam dunia perniagaan. Demikian jelas menunjukkan bahawa Melayu semakin maju.

Melihat perkembangan yang membanggakan ini, kadang-kadang kita lupa. Seingat saya dalam bulan ini sudah ada banyak jenayah besar berlaku dalam negara. Antaranya pembunuhan Altantuya yang melibatkan golongan vip. Liputannya masih hangat diperkata di dada akhbar semasa. Dalam bulan ini juga, berlaku kes rompakan mikrocip yang bernilai RM50 juta. Malam tadi buletin utama melaporkan sebuah kedai emas dirompak di Kedah.

Kes dan perbincangan berkaitan mat rempit, masih lagi menemui jalan buntu. Ia belum lagi selesai. Kes rogol semakin bertambah. Penagih juga semakin bertambah. Dilaporkan dalam setiap 27 minit, seorang penagih dilahirkan. Kita boleh membayangkan dalam tempoh satu jam menonton Bawang Merah Bawang Putih, berapakah jumlah penagih yang telah lahir?

Ponteng sekolah juga semakin menjadi-jadi. Kes ragut yang telah membunuh ramai nyawa, tidak lagi mampu dibendung.

Masyarakat bertambah bobrok. Akidah juga semakin rapuh. Kes murtad tidak lagi menjadi paparan utama di media kerana ia sudah biasa. Akhlak generasi muda semakin runtuh dan bakalan roboh dan hancur kalau tidak dididik semula. Kes jenayah di negara kita hampir-hampir dihitung dengan kiraan minit. Ia hampir menyamai Amerika Syarikat yang jenayahnya dihitung mengikut kiraan saat.

Demikian situasi dan perkembangan tanah air tercinta. Mereka memang pejuang bangsa. Tidak boleh disangkal lagi, bangsa kita semakin maju dan berwibawa. Tetapi agama kita semakin kabur, hancur dan tiada.

Wallahu a'lam

Tiada ulasan: