Selasa, November 14, 2006

Melayu semakin kekok?

Bismillah

Islam. Selaut kesyukuran sangat wajib dipanjatkan ke hadrat Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Suatu takdir yang wajib disyukuri bila Allah meletakkan masyarakat Melayu berada dalam agamaNya. Agama yang Allah redhai dan dijanjikan tempat bahagia di akhirat kelak.

Bila kita selak kembali lembaran sejarah, kita dapat saksikan betapa negeri Melaka suatu masa dahulu menjadi pusat perdagangan, pusat ilmu dan pusat tamadun dunia. Pedagang ramai turun berlabuh di Melaka. Berniaga dan semuanya menambah kerancakan ekonomi negara.

Ketika itu, masyarakat berada di bawah pemerintahan Sultan beragama Islam yang adil dan bijaksana. Ketika itu juga masyarakat sangat kuat beragama. Pondok dan madrasah tempat pengajian ilmu, sangat pesat pembangunannya. Masyarakat Melayu ketika itu memegang Islam umpama menggigit sesuatu dengan gigi geraham. Sangat kuat dan sukar dilepaskan.

Begitu juga kalau kita membelek sirah perkembangan Islam dan tamadunnya terutama di zaman Khalifah al-Rashidin. Kekuatan dan keupayaan Islam, tiada tolok bandingannya. Ketika itu, Islam berada di dua pertiga dunia. Islam berada dipuncaknya.

Bila diteliti dan dikaji, kekuatan dan pembinaan tamadun tinggi oleh mereka, semuanya adalah hasil daripada gigitan Islam dengan gigi geraham dan pegangan yang sangat kuat pada agama dalam semua sudut.

Namun hal yang demikian sudah tinggal kenangan dan sejarah. Bila dilihat masyarakat melayu hari ini, semuanya semakin kekok beragama malahan ada yang malu mengaku mereka bergama Islam. Orang melayu semakin kelam kabut dalam budaya dan berakhlak mulia terutama golongan muda.

Melihat fenomena hari ini, golongan VVIP pun sudah semakin berani memperluas dinasti kroni dan mereka semakin memijak rakyat yang papa. Mereka juga terlibat sama dalam kes-kes jenayah yang sangat merbahaya. Pemimpin dan ketua adalah contoh dan ikutan masyarakat. Bila ikutan dan tauladannya suatu yang teruk dan binasa, yang mengikut pasti akan terus tersiksa.

Akhbar hari-hari dipenuhi kes-kes yang menyayat hati. Jenayah ragut hingga membunuh. Rogol anak kandung sendiri. Murtad yang berleluasa. Segalanya sudah biasa dan masyarakat semakin memandang ringan. Pemimpin pula memperluas jajahan dan harta. Agama cuma sebagai tempelan bagi nampak bersopan. Agama tidak lagi dijadikan pegangan utuh dan kukuh. Natijahnya, masyarakat jadi huru-hara. Saya pun pening kepala. Macam mana ya? Melayu kita semakin kekok beragama walaupun parti melayu hari ini sedang bersidang dan bersuara. Nampaknya masih tiada perubahan apa-apa pada agama yang semakin terpinggir.

Wallhu a'lam

Tiada ulasan: