Jumaat, November 10, 2006

Hujan emas di segamat...

Bismillah...

Alhamdulillah. Segala puja dan puji dipanjatkan ke hadrat Illahi. Tidak mendung, tidak juga awan tampak hitam dan tiada langsung tanda-tanda akan turunnya hujan. Namun, itulah limpahan rahmat Allah, kasih dan sayang-Nya yang tiada tolok bandingan. Lantaran diturinkan hujan di bumi Segamat. Ia bukan hujan sembarangan, tetapi hujan emas. Sangat aneh dan sangat besar kuasa Allah. Bertambah aneh, ia hanya turun di dalam bilik guru Sek. Men Kebangsaan Agama Segamat.

Memang sudah lama saya ingin bersua muka dengan Sdr Zaid Akhtar. Oleh kerana banyak aral yang sukar untuk dielak, saya tidak juga bersua muka dengannya. Tetapi, pada hari ini, Alhamdulillah dengan izin Allah, saya ditemukan empat mata dengan Sdr Zaid Akhtar di bilik guru SMAKAS.

Tanpa diduga, sedang kami berbual tentang banyak perkara, datang sepucuk surat dari DBP wilyah selatan. Surat jemputan ke satu seminar yang ada bersamanya Dato' A. Samad Said, Tan Sri Awang Sarian dan beberapa orang lagi. Usai membaca, Sdr Zaid lantas memberikannya kepada saya dan berharap saya pergi ke seminar tersebut.

Kami sambung berbual. Sedang dalam perbualan, Sdr Zaid menanyakan kepada saya tidakkah saya teringin mengikuti Minggu Penulis Remaja (MPR). Apa yang mengagumkan saya, kesungguhan Sdr Zaid membantu saya bagi memastikan saya dapat menyertai MPR tersebut. Hasil daripada usahanya, saya menerima email daripada Pegawai Pusat Penyelidikan dan Pengembangan Kesusasteraan Kanak-kanak dan Remaja Dewan Bahasa dan Pustaka menjemput saya ke MPR tersebut.

Terima kasih tidak terhingga buat Sdr Zaid membantu dan membuka ruang serta jalan kepada saya dalam mengembangkan bakat penulisan. Terima kasih tidak terhingga juga di atas layanan istimewa saudara. Mohon maaf andai saya mengambil masa saudara. Moga bertemu kembali di lain waktu.

Wallahu a'lam

Tiada ulasan: