Rabu, November 08, 2006

Salah ke kalau kuat seks?

Bismillah

Minggu lepas, saya berkesempatan mengikuti usrah bersama beberapa orang teman di Johor Bahru. Dalam slot sirah, pembentang membicarakan perihal Rasulullah s.a.w pergi berniaga. Ketika waktu tersebut baginda membawa barang perniagaan Siti Khadijah bertemankan khadamnya Maisarah. Tertarik dengan perwatakan baginda Nabi yang begitu mulia, Siti Khadijah menghantar orang merisik baginda Rasul s.a.w. Akhirnya, mereka berdua diijab kabulkan yang mana ketika itu Rasulullah s.a.w berusia 25 tahun dan Siti Khadijah berumur 40 tahun.

Usai pembentangan, naqib membuka kepada ahli usrah membahas apa jua perkara. Ramai dikalangan ahli membahas perihal baginda Nabi s.a.w berkahwin dengan janda yang secara jelas menafika dakwaan Orientalis bahawa Nabi s.a.w kuat seks. Secara umumnya, rata-rata mempertahankan dengan hujah masing-masing bahawa baginda Nabi s.a.w bukan orang yang kuat seks.

Pada akhir pertemuan, naqib usrah menggulung dengan mengatakan beberapa perkara. Antaranya beliau menyentuh perihal kuat seks. Beliau berkata, bukan kita mahu hina Nabi s.a.w, tetapi apa yang berlaku, kita perlu akui bahawa memang ia terjadi. Beliau berkata tentang sebuah hadis Nabi s.a.w tentang Nabi pernah mendekati isteri-isterinya dalam satu malam. Setelah itu baginda hanya sekali sahaja mandi wajib.

Kalau dilihat pandangan kasar daripada hadis tersebut, boleh dikatakan memang baginda Nabi kuat seks. (Tetapi hadis tersebut masih belum pasti sumbernya dan saya masih mencari.)

Mungkin kita boleh biarkan saja dan abaikan tentang permasalahan hadis tadi disebabkan sumber dan kebenarannya yang belum pasti. Namun begitu, ada bukti lain menyatakan dan membenarkan hal baginda kuat seks umpama isteri baginda yang ramai dan perkahwinan baginda dengan kanak-kanak berumur 9 tahun.

Ketika menyatakan tentang tuduhan-tuduhan musuh Allah sebagaimana di atas, masing-masing mempertahankan dengan hujah yang tersendiri bahawa Nabi tidak kuat seks. Namun apa yang menarik, naqib langsung tidak mempertahankan bahawa Nabi kuat seks. Bahkan beliau menyatakan salahkah kalau kuat seks? Perihal kekuatan, bukankah ia satu kebanggaan?
Bila difikir, ada benarnya. Bagaimana dengan anda semua? Agak-agak betul atau tidak apa yang naqib katakan?

Wallahu a'lam

1 ulasan:

Ibnu Ali berkata...

SOKONG NABI!
SOKONG NAQIB!