Sabtu, April 21, 2007

Cinta yang tidak dibalas

Bismillah

Suatu ketika, pernah seorang teman mengadu kepada saya musibah yang menimpa dirinya. Dia memberitahu saya suatu penderitaan yang sukar untuk ditanggung. Wajahnya muram dan mukanya sangat layu. Begitu menampakkan kemurungan hatinya.

Saya bertanya kepada dirinya. Apakah musibah yang telah menimpa. Dia menundukkan muka. Dengan perlahan dia berbicara. Wajahnya semakin mencebik umpama kanak-kanak kecil yang terjatuh dari tangga. Hampir gugur air mata bujangya. Katanya, cintanya tidak pernah dibalas. Dia menambah yang peristiwa seumpama ini bukan pertama kali terjadi, bahkan ia sering berulang.

Saya turut mempamerkan rasa sedih dan gundah gulana. Sangat simpati dengan apa yang menimpa. Saya cuba menenangkan dirinya yang hampir luluh hati dan jiwa. Saya juga tidak mampu membayangkan sekiranya perihal umpama ini menimpa diri sendiri. Saya cuma mampu memujuk hatinya dengan menasihatkan agar dirinya tenang dan sabar. Pasti banyak hikmah dan pengajaran.

Itulah penangan cinta. Sangat menyentuh jiwa. Kalimah cinta bila ditutur sahaja, semacam ada aura halus yang menyentap jiwa. Siapakah dikalangan yang tidak memilikinya? Hampir semua ada cinta di dalam jiwa. Hatta haiwan yang ganas yang sering membaham mangsa.

Fitrah dan semulajadi manusia, ingin bercinta dan menyintai. Mahu mengasih dan dikasihi. Sangat gemar disayang dan menyayangi. Maka, darinya lahir ukhuwah yang murni. Bahkan sangat dituntut dalam agama sebagaimana sabda baginda Nabi s.a.w "tidak sempurna iman seseorang selagi mana dia tidak mengasihi saudaranya sebagaimana dia mengasihi dirinya."

Fitrah dan semulajadi manusia juga menyintai mereka yang berlainan jantina. Jangankan kita yang sangat lemah imannya, Nabi Adam a.s turut sunyi hidupnya tanpa teman dan kasih sayang. Ia adalah sifat biasa bagi manusia. Agama juga tidak melarang asalkan berada pada landasan syariat Allah.

Bila sudah kasih dan cinta pada seseorang. Hati juga sudah terpikat dan tertaut, nescaya akan punah jiwa raga bila cinta tidak dibalas, kasih yang hanya bertepuk sebelah tangan. Mungkin singa juga akan menangis tidak keruan bila cintanya tidak dibalas.

Kisah penderitaan jiwa teman saya yang cintanya tidak dibalas, membawa saya ke ruang pembaringan kekasih junjungan mulia Rasulullah s.a.w. Terkenang bagaimana yang diceritakan di dalam sirah ketika baginda Muhammad s.a.w berada di penghujung nyawa. Kasih dan cinta baginda yang tidak terkira terhadap umatnya dibawa hingga ke hujung nyawa. "Ummatku, ummatku, ummatku" antara kalimah yang bermain dibibir baginda ketika sakaratul maut di depan mata. Ia begitu jelas menunjukkan kasih dan cinta baginda tersangat dalam kepada umatnya.

Namun, apakah perasaan baginda sekiranya mengetahui umatnya sering durhaka kepada Yang Maha Esa? Umatnya tidak lagi mengenang dan mencintai Allah dan Rasul. Umatnya selalu leka dengan kerenah dunia. Umatnya tidak lagi sayang pada agama. Umatnya tidak patuh kepada perintah Allah dan Rasul.

Ayuh sama-sama koreksi diri...

Wallahu a'lam

Tiada ulasan: