Ahad, Jun 10, 2007

Perempuan telanjang

Bismillah

Daku menyangka hanya daku seorang begitu. Namun sangkaan meleset. Langsung tidak tidak tepat. Semuanya begitu. Bukan daku seorang. Semuanya.

Apakah itu?

Demikian adalah nafsu syahwat, kehendak dan keinginan. Menjurus kepada lelaki yang bernafsu, bersyahwat dan berkeinginan terhadap perempuan.

Realiti yang ditempuhi, duduk di bandaraya Johor Bahru, hari-hari menghadap perempuan. Bukan yang bertutup litup. Kebanyakannya adalah al-'ariyat wal kasiayat. Hanya 1% sahaja yang bertutup sempurna.

Sabda Rasulullah s.a.w:

حدثني زُهَيْرُ بن حَرْبٍ حدثنا جَرِيرٌ عن سُهَيْلٍ عن أبيه عن أبي هُرَيْرَةَ قال قال رسول اللَّهِ صلى الله عليه وسلم صِنْفَانِ من أَهْلِ النَّارِ لم أَرَهُمَا قَوْمٌ مَعَهُمْ سِيَاطٌ كَأَذْنَابِ الْبَقَرِ يَضْرِبُونَ بها الناس وَنِسَاءٌ كَاسِيَاتٌ عَارِيَاتٌ مُمِيلَاتٌ مَائِلَاتٌ رؤوسهن كأسنة الْبُخْتِ الْمَائِلَةِ لَا يَدْخُلْنَ الْجَنَّةَ ولا يَجِدْنَ رِيحَهَا وَإِنَّ رِيحَهَا لَيُوجَدُ من مَسِيرَةِ كَذَا وَكَذَا

صحيح مسلم ج3/ص1680

Dari Abu Hurairah r.a katanya: Bersabda Rasulullah s.a.w. Dua golongan ahli neraka yang belum pernah kulihat. Pertama: Mereka yang membawa cemeti seakan-akan ekor sapi yang digunakan untuk memukul manusia. Kedua: Wanita-wanita yang berpakaian tetapi berbogel dengan lagak gaya mempesona. Kepala mereka umpama bonggol unta yang condong (jadi tayangan). Mereka tidak akan masuk syurga dan tidak pula mencium baunya sedangkan bau syurga itu dapat dicium dari jarak yang jauh.

Golongan perempuan yang berpakaian, tapi bertelanjang, semakin ramai dipasaran. Bukan ah moi-ah moi di tepi jalan, tapi wanita-wanita Melayu Islam. Pakai t-shirt putih ketat nampak dalam. Seluar tayang bentuk badan. Memang mempesonakan. Saling tak tumpah dengan apa yang Rasul khabarkan.

Kawan-kawan saya pun ada mengatakan. Perempuan sekarang senang (tidak semua). Top-upkan RM10, dah boleh pegang-pegang.

Hari-hari boleh cuci mata, rosakkan hati dan jiwa. Walaupun tahu ia haram dan salah di sisi agama. Tapi, hati masih tetap mahu melihatnya. Macam ada tarikan megnet. Lagipun, lelaki mana yang tidak gemar melihat perempuan terutama yang dedah-dedah dan cantik menawan. Ditambah pula syaitan-syaitan cukup kuat menggoda. Iman juga lemah tidak bermaya. Akhirnya terturut nafsu durjana. Hari-hari tertonton wayang dan drama seksi percuma.

Benarlah firman Allah Ta'ala dalam surah Ali Imran ayat 14:

زُيِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَوَاتِ مِنَ النِّسَاءِ وَالْبَنِينَ وَالْقَنَاطِيرِ الْمُقَنْطَرَةِ مِنَ الذَّهَبِ وَالْفِضَّةِ وَالْخَيْلِ الْمُسَوَّمَةِ وَالْأَنْعَامِ وَالْحَرْثِ ذَلِكَ مَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَاللَّهُ عِنْدَهُ حُسْنُ الْمَآبِ

Dihiaskan (dan dijadikan indah) kepada manusia: Kesukaan kepada benda-benda yang diingini nafsu, iaitu perempuan-perempuan dan anak-pinak; harta benda yang banyak bertimbun-timbun, dari emas dan perak; kuda peliharaan yang bertanda lagi terlatih dan binatang-binatang ternak serta kebun-kebun tanaman. Semuanya itu ialah kesenangan hidup di dunia dan (ingatlah), pada sisi Allah ada tempat kembali yang sebaik-baiknya (iaitu Syurga).

Seorang lelaki, fitrahnya memang begitu. Sukakan perempuan. Ia adalah perkara yang normal dalam kehidupan. Suatu kejadian semulajadi alam. Tetapi, ada landasan dan peraturan. Sebab itu Allah turunkan wahyu sebagai pedoman.

Firman Allah Ta'ala dalam surah An-Nur ayat 30:

قُلْ لِّلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّواْ مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَيَحْفَظُواْ فُرُوجَهُمْ ذالِكَ أَزْكَى لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا يَصْنَعُونَ.

Katakanlah (wahai Muhammad) kepada orang-orang lelaki yang beriman supaya mereka menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram) dan memelihara kehormatan mereka. Yang demikian itu lebih suci bagi mereka; sesungguhnya Allah Amat Mendalam PengetahuanNya tentang apa yang mereka kerjakan.

Perempuan juga perlu menjaga keamanan. Mereka adalah fitnah utama. Imam Ibnu Kathir dalam kitabnya pada menafsir ayat 14 surah Ali Imran (ayat di atas) menyatakan:

فَبَدَأَ بِالنِّسَاءِ لِأَنَّ الْفِتْنَة بِهِنَّ أَشَدّ كَمَا ثَبَتَ فِي الصَّحِيح أَنَّهُ صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ " مَا تَرَكْت بَعْدِي فِتْنَة أَضَرّ عَلَى الرِّجَال مِنْ النِّسَاء "

Maka dimulakan dengan perempuan kerana sesungguhnya fitnah perempuan itu adalah suatu yang amat dahsyat sebagaimana telah sabit di dalam hadis sohih sesungguhnya Nabi s.a.w bersabda: "Tidak aku tinggalkan selepasku fitnah yang sangat mudharat ke atas lelaki, (melainkan fitnah) daripada perempuan."


Firman Allah Ta'ala dalam ayat 31 surah An-nur:


وَقُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلاَ يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلاَّ مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوبِهِنَّ...

Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram) dan memelihara kehormatan mereka dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka;...

Tapi, ramai yang tidak sudi dengar arahan Allah. Ramai yang tidak patuh suruhan Allah (termasuk penulis). Ayat di atas sudah tidak diendah lagi.

Natijahnya maksiat menjadi-jadi. Cabul, rogol, gangguan seksual dan pelbagai lagi jenayah seks, terus menjadi-jadi. Ibu bapa bertambah risau. Kehidupan anak-anak sudah tidak tenteram. Dari mereka yang baru lahir, hingga ke nenek tua, habis dirogol orang.

Tambahlah seribu, sejuta hatta satu dunia menjadi anggota polis atau pasukan pencegah maksiat, hasilnya pasti kecewa. Gejala ini tidak langsung menampakkan pengurangan.

Jangan marahkan pohon yang semakin bercabang-cabang dahannya bila ditebang, sedangkan akarnya masih tidak dibuang. Bikinlah pelbagai ops, selagi tidak dibasmi dari akar umbi, pasti ia akan terus menjadi. Selagi Islam tidak dijulang, agama tidak ditunjang, maka akan hilanglah pedoman. Masyarakat bertambah pincang.

Apa agaknya nak jadi dengan Malaysiaku yang gagah gemilang. Moga sama-sama kita ambil pengajaran. Moga Allah kurniakan keimanan yang kental.

Wallahu a'lam


Tiada ulasan: