Selasa, Oktober 02, 2007

"Janganlah Kau siksa dirinya"

Bismillah

الْيَوْمَ نَخْتِمُ عَلَى أَفْوَاهِهِمْ وَتُكَلِّمُنَا أَيْدِيهِمْ وَتَشْهَدُ أَرْجُلُهُمْ بِمَا كَانُوا يَكْسِبُونَ

Pada hari itu Kami kunci rapat mulut mereka dan (memberi peluang kepada) tangan-tangan mereka memberitahu Kami (kesalahan masing-masing) dan kaki mereka pula menjadi saksi tentang apa yang mereka telah usahakan. (Yasin:65)

Bagaimanakah situasi kita di hadapan Allah Taa'la ketika ditutup rapat mulut kita. Tangan dan kaki kita menjadi saksi di atas apa jua yang telah kita lakukan.

Semasa di dunia, lidah kita boleh berbicara memadam dan menolak apa jua tujahan pada diri. Walaupun tangan mencuri, kaki melangkah ke disko, mulut masih mampu menafikannya. Tetapi, di hadapan Allah kelak, mulut terkunci mati. Tangan dan kaki menjadi saksi yang paling jujur. Apakah yang akan kita bentangkan di hadapan Allah nanti? Tidak malukah kita dengan noda yang tiada noktah. Saban hari, nilainya semakin bertambah.

Oleh itu, peluang dan ruang yang Allah kurnia di sepuluh malam terakhir ini, jangan kita lepaskan. Moga di hadapan Yang Maha Agung nanti, ketika tangan dan kaki menjadi saksi kedurhakaan kita pada Allah, datang amalan kita membela diri. "Ya Allah, janganlah Kau seksa dirinya. Tangannya ini telah mengangkat takbiratul ihram di sepuluh malam terakhir ramadhan dan kakinya berdiri teguh mengharap keampunan-Mu ya Allah."

Sabda Nabi s.a.w

“Carilah Lailatul Qadar pada hari ganjil di sepuluh malam terakhir dari Ramadhan”.
(HR al-Bukhari dalam Sahihnya, Kitab Fadli Lailatil Qadri, hadith no:2017)

Aisyah RA memberitahu bahawa:

Sesungguhnya Nabi SAW sentiasa melakukan I’tikaf pada sepuluh yang terakhir daripada Ramadhan sehingga Allah mewafatkan baginda.” (HR al-Bukhari dalam Sahihnya, kitab al-I’tikaf, hadith no: 2026).

Wallahu a'lam

Tiada ulasan: