Isnin, November 05, 2007

Apa yang sangat berharga

Bismillah

Lazimnya manusia begitu menjaga sesuatu yang dirasakannya sangat berharga. Orang yang baru memiliki kereta, dia akan menjaganya dengan begitu rapi. Ia akan membasuh, mendandan dan mengilatkannya setiap hari. Memandu dengan begitu cermat dan berhati-hati agar sesuatu yang berharga miliknya, terjaga dengan baik.

Wanita akan menghabiskan wang ratusan ringgit bagi memastikan wajahnya sentiasa kelihatan awet muda. Pelbagai kosmetik dan mekap buatan dalam dan luar Negara, dibeli untuk memastikan kejelitaan wajahnya kekal sepanjang hayat. Kerana baginya, wajah adalah barang yang berharga. Walhal, bila usia mencecah tua, kedut pasti akan kelihatan.

Mereka yang memiliki banglo mewah, akan sentiasa memeliahara kediamannya. Mencantikkan dan menghiasi rumah dengan landskap yang indah dan menarik. Bagi memastikan keselamatan dijaga, kawalan rapi dibuat dengan memasang alat penggera keselamatan, kemera sisi litar tertutup dan meletakkan jaga untuk mengawasi keadaan rumah. Ia bagi memastikan barang berharga miliknya, terjaga sempurna.

Bagi manusia yang merasakan hatinya sangat berharga, mereja akan menjaga dan memlihara hati agar tidak dinodai, tidak kotor dan sentiasa murni. Mereka yang merasakan iman adalah harta yang sangat berharga, sudah tentu akan bersusah payah menjaga iman tersebut.

Bilal ibnu Rabah, sanggup dijemur di tengah padang pasir yang panas menyala dan badannya ditimpakan batu yang berat. Namun, hatinya tidak berganjak. Imannya masih dijaga utuh. Lidahnya tidak lekang daripada menyebut Ahad, ahad, ahad. Sumayyah juga sanggup mati dan disiksa daripada menggadaikan imannya.

Perhatikanlah diri kita. Apakah yang sering kita jaga dan pelihara? Apakah yang sangat berharga dan bernilai bagi kita?

p/s Tulisan ini adalah dokumentasi semula beberapa isi khutbah jumaat pada 2 November 2007 di Masjid India, Jalan Dhobi, Johor Bahru.

Wallahu a'lam

Tiada ulasan: