Jumaat, Januari 12, 2007

Kejijikan yang belum sudah

Bismillah

Mencuci, membasuh, membersih atau lain-lain lagi istilah, secara mudahnya perbuatan-perbuatan ini adalah satu kelakuan bertujuan membersih, menyuci atau dengan kata lain mahu menghilangkan kotoran.

Lazimnya dalam proses membasuh juga mencuci, elemen yang penting adalah air. Mencuci kereta contohnya. Untuk menghilangkan lecak yang melekat, kereta akan dijirus air berulang kali hinggalah lecak itu hilang. Begitu juga dalam menyental pakaian. Air sangat diperlukan bagi melenyapkan kotoran-kotoran yang melekat.

Perbuatan mencuci tidak lain tidak bukan adalah ingin mencapai hasrat kesucian dan kebersihan yang murni. Menghilangkan kotoran dan menanggalkan kejijikan pandangan mata. Ia sangat bertetapan dengan fitrah dan semula jadi manusia yang cintakan kebersihan dan kesucian.

Untuk itu, kejijikan, kotoran dan najis yang melekat pada bumi Allah ini, perlulah juga dibuang dan dibersihkan. Semuanya bertujuan memastikan bumi yang indah ini sentiasa bersih tanpa ada kotoran. Elemen air juga sangat diperlukan dalam usaha memurnikan bumi ini dari kekotoran.

Lantaran itu Allah turunkan hujan dari langit mencurah-curah tidak tahu bila berkesudahan. Selagi ada kotoran, selagi itu air akan diturunkan. Begitu secara logikanya. Sebab itu hujan masih belum lerai. Di negeri Johor dari semalam asyik ditimpa hujan. Nampaknya kejijikan masih belum hilang. Ia belum sudah dan tidak lagi rebah.

Oleh itu, jangan marahkan Allah bila air bah melimpah. Bencana dan musibah, puncanya dari tangan yang tidak sudah-sudah menyemai najis dan kotoran. Maksiat dan kerosakan.

Firman Allah :

وما أصابكم من مصيبة فبما كسبت أيديكم ويعفوا عن كثير

Maksudnya : Apa juga bencana yang menimpa kamu adalah hasil usaha tangan kamu dan kebanyakannya diampunkan Allah. ( asy-syura : 30 )

Dalam tafsir Jalalain, dhamir كم pada kalimah أصابكم khitabnya kepada orang-orang yang beriman. Ini bermakna ayat ini ditujukan kepada orang-orang yang beriman.

Manakala ayat فبما كسبت أيديكم membawa erti musibah yang menimpa adalah hasil dosa yang orang-orang mukmin lakukan.

Maka, jelaslah apa-apa yang menimpa orang-orang mukmin adalah berpunca dari dosa mereka. Oleh itu, sebenarnya musibah dan bencana mampu dielak dengan ketakwaan kita kepada Allah. Saya menyeru diri saya dan kita semua sama-sama meningkatkan ketakwaan kepada Allah. Sama-sama juga kita berdoa agar air bah yang masih lagi menyimbah negeri Johor ini, rebah dengan cepat.

Wallahu a'lam

Tiada ulasan: