Isnin, Ogos 27, 2007

Cuci mata

Bismillah

Saya membaca Journal Perjalanan akhi Fairuz yang kini sedang mengembara di negara orang. Antara bilah kata yang dicatatnya adalah perkhidmatan mencuci mata percuma. Tanpa mengira usia, pendapatan atau taraf kehidupan. Semua orang boleh menikmati perkhidmatan ini dengan percuma tanpa ada had waktu dan masa. Tidak jauh, hanya seinci di depan mata. Itu suasana di United Kingdom.

Sudah hampir 8 bulan saya bekerja di Bandaraya Johor Bahru. Sepanjang tempoh ini, pada hemat saya, tidak jauh beza dengan suasana di UK. Keluar sahaja pintu pejabat, perkhidmatan mencuci mata terhidang seluas-luasnya. Cuci mata, di sana-sini. Tambah bersih mata, bila amoi pakai skirt lalu depan mata. Dah tak tau nak buat apa. Sudah merebak ke serata dunia.

Walaupun sudah 50 tahun kita merdeka, masih banyak lagi yang terjajah dan terpenjara. Budaya kita, akhlak kita, bahasa kita dan macam-macam lagi milik kita. Adakah kita merdeka dengan pakaian yang mendedah dada? Adakah kita merdeka dengan jenayah yang semakin berleluasa? Adakah kita merdeka dengan bahasa dari Barat yang selalu ditutur pada lidah kita? Merdekakah itu namanya?

Masyarakat melayu kita sangat terkenal dengan kurung kebaya, baju kurung melayu lama dengan tudung litup sampai ke dada. Watak sopan terutama yang dara. Tidak kurang yang teruna. Suka membantu dan menolong manusia. Masyarakat aman sentosa. Tenang, damai dan sejahtera. Tidak kucar-kacir dan caca-marba. Hati selalu terpaut pada Yang Maha Kuasa.

Realiti yang saya lihat depan mata. Hari-hari tanpa mengira masa. Ramai yang sudah tidak berseluar. Berpakaian menjolok mata. Rambut berkarat ditayang-tayangnya. Bahasa Melayu sudah janggal di bibirnya. Bukan masyarakat di Bandaraya sahaja, di desa pun begitu juga. Tunjuk badan dan tayang buah dada. Tak malu ke? Siapa yang salah agaknya ya…..? Bukanlah niat untuk burukkan atau salahkan sesiapa. Sama-samalah kita fikir dan muhasabah diri. Moga Allah selamatkan kita dunia dan akhirat.

Wallahu a'lam

Tiada ulasan: