Jumaat, September 01, 2006

Walang yang tidak kepalang.

Bismillah

Adalah suatu walang yang tidak kepalang, duka yang amat sengsara, kecewa yang tiada penyudahnya bila sesuatu yang amat jelas, pasti dan sangat hampir menjadi milik kita akhirnya jatuh ke tangan orang. Siapakah dia yang tidak kecewa. Siapakah manusia yang tidak sedih. Siapakah insan yang tidak duka.

Sebagai contoh. Seorang yang baru hendak menikmati ais krim magnum kegemaran yang sangat mahal dan jarang sekali mampu dia nikmati. Entah kenapa dan secara tiba-tiba ada orang menolaknya dari belakang sedang ais krim tersebut sudah ada di hujung bibir lantas ais krim tersebut jatuh ke tanah.

Satu lagi contoh seorang pemain handalan bola sepak dunia yang telah menang piala dunia. Pada ketika dia sedang naik ke pentas, buat pertama kali dalam sejarah hidupnya yang juga sebagai hadiah terakhir sebelum bersara mahu menjulang piala dunia. Tiba-tiba ada kalangan khalayak merampas piala lantas mempertikai kemenangannya yang akhirnya kemenangan berpihak kepada pihak yang mensabotaj. Apa perasan kita? Sangat galat dan amat kecewa.

Di atas antara contoh walang yang tidak kepalang, duka yang amat sengsara dan kecewa yang tidak berkesudah. Di atas juga merupakan satu analogi dan contoh serupa sebagaimana yang dihadapi pasukan nasyid Johor pada kejohanan penutup PMHK kali ke-49 baru-baru ini. Kemenangan yang disabotaj. Kejuaran yang dipersoal yang akhirnya kemenangan berpihak kepada orang lain. Sangat kecewa. Amat sedih dan sengsara metah.

Walaubagaimanapun, kenyataan harus diterima, qada dan kadar Tuhan tiada siapa yang mampu menghalang. Yang pasti dan jelas, semua telah tertulis dan tersurat dari azali lagi. Maka benarlah apa yang telah Nabi s.a.w sabdakan yang bermaksud

"Ketahuilah sesungguhnya kalau sekalian umat berhimpun untuk memberi sesuatu manfaat kepadamu, nescaya mereka tidak akan memberikan sesuatu manfaat itu kepadamu kecuali apa yang telah Allah tuliskan buatmu. Dan sekiranya mereka berhimpun hendak memudaratkanmu dengan sesuatu, nescaya mereka tidak akan memudaratkan sesuatu melainkan apa yang telah benar-benar Allah tuliskan ke atasmu. Terangkatlah kalam dan keringlah suhuf."

Akhirnya kalam, sama-sama kita renungkan firman Allah di bawah ini.

أَوَلَمْ يَرَوْا أَنَّ اللَّهَ يَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ يَشَاءُ وَيَقْدِرُ إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ

Maksudnya: (Mengapa mereka bersikap demikian?) dan mengapa mereka tidak melihat (dengan hati mereka) bahawa Allah memewahkan rezeki bagi sesiapa yang dikehendakiNya (sebagai cubaan adakah orang itu bersyukur atau sebaliknya) dan Dia juga yang menyempitkannya (sebagai ujian samada diterima dengan sabar atau tidak)? Sesungguhnya hal yang demikian itu mengandungi keterangan-keterangan (yang membuktikan kekuasaan Allah) bagi orang-orang yang beriman. (al-Rum: 37)

وَالَّذِي قَدَّرَ فَهَدَى

Maksudnya: Dan Yang telah mengatur (keadaan makhluk-makhlukNya) serta memberikan hidayat petunjuk (ke jalan keselamatannya dan kesempurnaannya). (al-A'la: 87)
Wallahu a'lam

1 ulasan:

Korakora berkata...

dulu, kadang-kala aku bertanya-tanya sendiri, kalau si panel hakim memilih pemenang, siapa pula yang memilih panel hakim? :)