Selasa, September 19, 2006

Hajat yang telah Allah usaikan

Bismillah...

Semalam, setelah sekian lama menanam hasrat dan cita-cita. Akhirnya qudrat dan iradat Allah Ta'ala meletakkan daku dan rakan-rakan berjaulah sekitar Kaherah. Berjaulah menyelusuri dan menitip satu-persatu individu-individu yang jiwa mereka hampir dan sangat dekat dengan Allah. Melawat dan menziarahi auliya' dan ulama penjulang agama Allah.

Cita-cita dan impian yang ditanam sebelum kaki melangkah pulang meninggalkan bumi yang penuh sejarah silam yang amat gemilang.

Bermula langkah mengucap salam kepada seorang wali Allah keturunan Rasulullah s.a.w. Syeikh Sayid Soleh al-Ja'fari rahimallahu Ta'ala dan berakhir di Jabal Muqattam, menziarahi seorang abid, sufi yang ulung, Syiekh Ibnu 'Atoillah as-Sakandari Rahimallahu Ta'ala 'anhu.

Semuanya kalau dikira hampir 50 buah makam yang berjaya dilawati. Itupun tidak semua kami lawati disebabkan qudrat yang amat terhad. Banyak lagi pusara dan makam auliya dan ulama yang bertebaran di kota Kaherah. Itu belum dikira jumlahnya di seluruh Mesir.

Sangat hebat dan sungguh ulung. Bumi Mesir memang bumi barakah. Bumi yang pasir-pasirnya bekas pijakan anbiya, auliya dan ulama. Moga kita semua tergolong dalam golongan mereka. Moga daku diberi kekuatan meneruskan perjuangan di tanah air kelak. Moga di mana jua ku pijak tanah, di situ Allah dan Rasul-Nya kujulang penuh gagah.

Amin...

Terima kasih buat seluruh rakan-rakan yang sama-sama menemani daku mendakapi jiwa dan hati insan-insan yang sering meratapi Illahi, yang tidak kering lidahnya Allah dipuji.

Wallahu a'lam

Tiada ulasan: