Khamis, September 28, 2006

Masalah kawan saya

Bismillah

Semalam kawan saya datang rumah mengadu masalah. Dia kata ini cerita betul-betul dan realiti. Ia sedang berlaku dan tak tahu macam mana nak hadapi. Kawan saya cakap ini bukan kali pertama berlaku. Kawan saya mengadu yang ahli bait dia merajuk. Kawan saya cakap ahli bait dia baru beberapa hari duduk bersama. Sebelum ini kawan saya cakap, ahli bait dia salah seorang kepimpinan dan duduk di asrama. Setelah bersara, dia sama-sama duduk serumah dengan kawan saya.

Kawan saya bagi tahu yang kawan saya sangat suka dan amat gemar dia duduk bersama serumah. Dia sangat mengalu-alukan. Kawan saya cakap yang ahli bait dia baik orangnya. Dia rajin, pemurah dan suka tolong orang. Beberapa hari yang lepas, kawan saya cakap ahli bait dia beli mesin basuh baru jenama fresh. Kawan saya dan dia sangat mesra dan sering bergurau senda.

Tapi kawan saya bagi tahu semalam entah kenapa ketika kawan saya pulang dari tauhid wan nur membeli beg, tiba-tiba ahli bait dia kata kawan saya berlagak dan sehingga hari ini kawan saya tidak ditegur dan tidak bergurau senda dengan ahli bait dia. Entah kenapa ahli bait dia tiba-tiba merajuk. Ini bukan kali pertama ahli bait kawan saya berkelakuan begitu. Kawan saya kata dia sangat kusut. Kesian kawan saya.

Kawan saya bagi tahu yang ahli bait dia ada adik angkat yang sama-sama duduk sebilik dengan dia. Kawan saya pelik kenapa ahli bait dia tak pernah merajuk atau masam muka dengan adik angkat dia. Kawan saya pun kusut bila seolah-olah apa yang adik dia buat betul. Adik dia tak pernah kena marah ke, apa ke. Tapi kawan saya pelik kenapa ahli bait dia merajuk pada dia. Kawan saya mengadu pada saya. Apa salah dia?

Saya pun geleng kepala dan hanya angkat bahu tanda tak tahu. Kawan-kawan semua tahu tak? Kalau tahu, boleh lah tolong selesaikan masalah kawan saya ni.

Kawan saya minta saya tuliskan masalah dia kat dalam blog saya sebab dia kata ahli bait dia ada internet dan kawan saya harap ahli bait dia yang merajuk tu, janganlah merajuk lagi. Kawan saya kata kenapa ahli bait dia macam tu sedangkan kawan saya dah nak pulang ke Malaysia 6/10 ni.

Kawan saya kata dia tak pandai nak bersua muka mohon maaf. Sebab tu dia minta saya tulis kat dalam blog saya. Moga ahli bait kawan saya yang merajuk tu tak merajuk lagi. Kawan saya cakap dia minta maaf kalau apa-apa yang dia luahkan pada saya dan saya pun tulis kat dalam blog saya ni menyinggung mana-mana hati. Kawan saya kata, dia Cuma mahu yang keruh menjadi jernih dan yang hitam menjadi putih.

Wallahu a'lam

Tiada ulasan: