Selasa, Oktober 03, 2006

Satu lagi hajat yang telah Allah usaikan…

Bismillah

Selaut kesyukuran dipanjatkan ke hadrat Illahi atas segala nikmat dan pemberian-Nya. Entah kenapa dalam ketika, ruang dan peluang yang masih Allah berikan untuk memesrai dan meladeni bumi Mesir ini, digerakkan dalam hati satu keinginan menyelusuri pantai Medetranian. Dalam sela-sela nafas yang tidak berapa hari lagi diberi peluang menghirup bayu dan udara Mesir.

Sebenarnya ia bukan suatu yang penting yang tarafnya hingga dhoruri, bahkan hajiyat pun bukan. Kalau difikir, seharusnya kehendak hati tidak patut dituruti apatah lagi kalau ia hanya ada sedikit kebaikan. Sepatutnya masa yang ada diberi tumpuan pada persedian ilmu bekalan pulang. Namun, manusia Allah beri nafsu yang kepingin kepada keseronokan, suka kepada keindahan dan senang dengan ketenangan. Mungkin atas dasar itu, jasad yang kental, keras dan pejal, tunduk dengan kehendak hati yang lebih kecil dan lemah pada zahirnya.

Apa-apa pun, aku telah Allah kurniakan ruang dan peluang memesrai keindahan Illahi. Berjalan menatap, melihat dan memandang hidupan dan telatah alam. Semua, terakam dalam kotak fikiran yang bakal menjadi sejarah yang sentiasa dikenang bila aku telah pulang.

Terima kasih diucapkan kepada Firdaus Sulaiman yang membawa aku dari Kaherah ke Iskandariah. Ucapan yang sama tuju juga buat akhi Azman Shaari. Dan yang paling banyak berjasa dalam perjalan ini Sdr Zaki M. Noor yang tak pernah jemu menangkap fotoku, yang tak bosan melayan, yang sudi diriku menjadi tamu di kediamannya.

Hanya Allah sahaja yang mampu membalas jasa kalian semua. Aku mohon ribuan ampun dan maaf di atas segala tutur bicara yang tidak sedap di dengar telinga. Apa jua juadah dan santapan yang dihidang, dimohon agar dihalalkan. Moga bertemu lagi dilain masa.

Wallahu a'lam

Tiada ulasan: