Ahad, Oktober 15, 2006

Kisah hari seterusnya….

Bismillah

Alhamdulillah bersyukur tak terhingga ke hadrat Illahi, atas nikmat, taufiq dan inayah-Nya, mari di beri ruang dan peluang menjalani kehidupan.

Semasa saya menulis, saya baru tiba dari melawat dan menjenguk teman-teman yang berada di sekitar Johor Bahru. Letih dan letai metah. Pergi menunggang motosikal 60-an. Penuh liku dan rinrangan. Keadaan di luar yang penuh jerebu dan habuk, sedikit sebanyak mengganggu kesihatan dan perjalanan di tambah dengan perjalanan pulang yang terpaksa meredah hujan.

Semasa di Pasir Gudang, duduk bersembang bersama rakan-rakan bersebelahan kedai runcit kawan Musa. Apa lagi ambil peluang mencekik member, minta dia belanja. Sudah lama tidak duduk bersembang berbual isu-isu dan keadaan semasa. Mendengar khabar dan cerita dari member Musa perihal suasana di Masai, Pelentong dan kawasan sekitarnya.

Cerita-cerita sedih dan duka yang banyak mengisi perbualan kami. Kebobrokan sistem masyarakat. Keruntuhan akhlak yang sangat-sangat membimbangkan. Bersepah mat gian yang majorotinya remaja Malayu beragama Islam. Kebejatan keruntuhan moral yang sangat membimbangkan ini, menghasilkan masyarakat yang bobrok, hancur dan lebur. Negara jadi tidak aman dan cuaca masyarakat menjadi tidak siuman.

Bila mat gian bersepah, kes-kes kecurian bertambah. Masyarakat jadi tak tentu arah. Sudah terhantuk baru tegadah, sudah melarat baru nak cegah. Akhirnya polis pun dah tak tau nak buat apa dah. Kehidupan bertambah kurang siuman dan tiada lagi keamanan.

Lantaran itu, bila di teliti dan di kaji, salah satu puncanya adalah kerana kurang didikan agama. Saya pun bertanya, ke mana pergi ustaz dan ustazah kita? Saya tengok kiri kanan, toleh depan belakang. Apa yang saya lakukan. Sama-samalah kita muhasabah diri kita. Belajar bersungguh-sungguh dan sama-sama membantu mereka yang haus dan dahaga cahaya kebenaran.

Terima kasih kepada Ridwan yang penat lelah menjadi pemandu berjalan-jalan. Begitu juga buat Zainan yang kadang memandu menggantikan Ridwan. Tidak dilupakan buat Musa penceria suasana. Moga kita bersua di lain masa....

Wallahu a'lam

Tiada ulasan: