Jumaat, Oktober 20, 2006

Buah yang masak jangan dibiarkan busuk.

Bismillah

Melihat cuaca dan suasana di Malaysia ketika ini, penuh dengan duku dan langsat. Kadang-kadang ada juga tembikai dan tidak kelihatan lagi buah durian. Semasa di Mesir dahulu, penuh dengan anggur banati yang sangat enak. Ada juga buah tin dan sudah muncul sedikit-sedikit buah delima.

Demikian, bila di teliti dan di amati ia merupakan salah satu tanda Kebesaran dan Keagungan Allah yang Maha Kuasa.

Firman Allah Ta'ala

وَهُوَ الَّذِي أَنْزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَخْرَجْنَا بِهِ نَبَاتَ كُلِّ شَيْءٍ فَأَخْرَجْنَا مِنْهُ خَضِرًا نُخْرِجُ مِنْهُ حَبًّا مُتَرَاكِبًا وَمِنَ النَّخْلِ مِنْ طَلْعِهَا قِنْوَانٌ دَانِيَةٌ وَجَنَّاتٍ مِنْ أَعْنَابٍ وَالزَّيْتُونَ وَالرُّمَّانَ مُشْتَبِهًا وَغَيْرَ مُتَشَابِهٍ انْظُرُوا إِلَى ثَمَرِهِ إِذَا أَثْمَرَ وَيَنْعِهِ إِنَّ فِي ذَلِكُمْ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ

Maksudnya: Dia yang menurunkan air dari langit (awan), kemudian Kami tumbuhkan dengan air itu bermacam-macam tumbuh-tumbuhan, kemudian Kami keluarkan daripadanya daun-daun yang menghijau, Kami keluarkan daripadanya biji-biji yang bersusun-susun, dari mayang pohon kurma, (Kami keluarkan) buah kurma dengan tangkainya yang berdekatan dan lagi (Kami tumbuhkan) kebun-kebun dari pokok-pokok anggur, zaitun dan delima, yang serupa dan tiada yang serupa. Kamu perhatikanlah buahnya yang telah masak. Sesungguhnya yang demikian itu menjadi tanda-tanda (keterangan) bagi kaum yang mahu beriman. (al-An'am: 99)

Firman Allah Ta'ala lagi

وَهُوَ الَّذِي أَنْشَأَ جَنَّاتٍ مَعْرُوشَاتٍ وَغَيْرَ مَعْرُوشَاتٍ وَالنَّخْلَ وَالزَّرْعَ مُخْتَلِفًا أُكُلُهُ وَالزَّيْتُونَ وَالرُّمَّانَ مُتَشَابِهًا وَغَيْرَ مُتَشَابِهٍ كُلُوا مِنْ ثَمَرِهِ إِذَا أَثْمَرَ وَآتُوا حَقَّهُ يَوْمَ حَصَادِهِ وَلَا تُسْرِفُوا إِنَّهُ لَا يُحِبُّ الْمُسْرِفِينَ

Maksudnya: Dan Dialah (Allah) yang menjadikan (untuk kamu) kebun-kebun yang menjalar tanamannya dan yang tidak menjalar dan pohon-pohon tamar (kurma) dan tanaman-tanaman yang berlainan (bentuk, rupa dan) rasanya dan buah zaitun dan delima, yang bersamaan (warnanya atau daunnya) dan tidak bersamaan (rasanya). Makanlah dari buahnya ketika ia berbuah dan keluarkanlah haknya (zakatnya) pada hari memetik atau menuainya dan janganlah kamu melampau (pada apa-apa jua yang kamu makan atau belanjakan); sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang melampau. (al-An'am: 141)

Imam Thobari di dalam tafsirnya menyatakan bahawa "ini adalah pemberitahuan daripada Allah Ta'ala. Dia telah menyebutkannya apa yang telah Dia kurniakan nikmat ke atas mereka dari kelebihannya dan peringatan kepada mereka ke atas kebaikannya dan memberitahu kepada mereka apa yang halal dan apa yang haram....

Demikianlah kurniaan dan pemberian Allah Ta'ala buat hambanya. Kasih sayang-Nya sentiasa dicurah terutama buat hamba yang tidak pernah lekang dari bibirnya ucapan syukur dan gerak tubuhnya yang sentiasa menyatakan terima kasih buat Allah yang Maha Kuasa.

Oleh kerana itu, pemberian dan nikmat Allah ini, jangan kita sia-siakan. Membiarkan ia begitu sahaja, merupakan tanda kita tidak suka dan mencerminkan kekufuran kita pada anugerah-Nya. Maka, buah yang telah masak jangan dibiarkan ia busuk tanpa dipetik dan dimakan. Jangan ia disia-siakan. Kalau tak cukup mulut untuk dimakan, tidak salah kita memetik dan memberinya pada jiran. Kalau hasilnya melimpah ruah dan sangat lumayan, kita petik dan jadikannya sumber pendapatan. Itulah tanda syukur kepada Tuhan Pencipta sekalian alam.

Demikian juga potensi dan anugerah yang Allah kurnia buat kita semua. Jangan ia disia-siakan. Jangan kita suka menyorok dan duduk diam. Lari dari masyarakat tempatan. Lari dari pimpinan dan golongan yang sangat-sangat memerlukan. Kita punya bakat dan kekuatan. Gunakan ia untuk menolong orang.

Buah yang telah masak, jangan ia dibiarkan busuk..... Petik dan makanlah ia dengan jiwa yang penuh syukur kepada Tuhan. Potensi yang ada jangan disia-siakan. Ramai kalangan kita yang Allah tidak kurnia apa-apa. Tetapi dengan sedikit tenaga yang ada, mereka gigih menggali bijih besi. Mereka leburkan dan jadikan sebatang besi yang keras dan ampuh. Diasah besi itu hingga menjadi pedang dan golok yang sangat tajam tiada tolok bandingan. Akhirnya dengan pedang itu, mereka kalahkan dan hapuskan segala musuh-musuh yang durjana. Usaha mereka seharusnya menerima pujian dan pengiktirafan. Inilah suri tauladan yang harus dijadikan pedoman.

Ada juga di kalangan kita, yang telah tersedia di depannya mecine gun, kereta kebal dan berpuluh-puluh komanden yang sangat terbilang. Tetapi, lari dari medan juang. Sibuk mencari tempat menyorok. Sedang di saat itu orang sangat memerlukan bantuan dia. Tapi, dia hilang entah ke mana. Kenapa dia begitu? Membiarkan manusia terkontang-kanting tanpa bantuan.

Golongan yang telah sedia berbakat dan ada potensi diri yang sangat tinggi, jangan lari-lari. Tampil kemukan diri. Insya-Allah Dia akan membalasnya nanti. Di akhirat kelak, pasti tiada rugi. Yang masih kurang potensi dan bakat diri, jangan jadikan itu alasan untuk bersembunyi.

Firman Allah Ta'ala

إِنَّ الَّذِينَ تَوَفَّاهُمُ الْمَلَائِكَةُ ظَالِمِي أَنْفُسِهِمْ قَالُوا فِيمَ كُنْتُمْ قَالُوا كُنَّا مُسْتَضْعَفِينَ فِي الْأَرْضِ قَالُوا أَلَمْ تَكُنْ أَرْضُ اللَّهِ وَاسِعَةً فَتُهَاجِرُوا فِيهَا فَأُولَئِكَ مَأْوَاهُمْ جَهَنَّمُ وَسَاءَتْ مَصِيرًا

Maksudnya: Sesungguhnya orang-orang yang diambil nyawanya oleh malaikat semasa mereka sedang menganiaya diri sendiri (kerana enggan berhijrah untuk membela Islam dan rela ditindas oleh kaum kafir musyrik), mereka ditanya oleh malaikat dengan berkata: Apakah yang kamu telah lakukan mengenai agama kamu? Mereka menjawab: Kami dahulu adalah orang-orang yang lemah di bumi. Malaikat bertanya lagi: Tidakkah bumi Allah itu luas, yang membolehkan kamu berhijrah dengan bebas padanya? Maka orang-orang yang sedemikian itu keadaannya, tempat akhir mereka ialah Neraka Jahanam dan Neraka Jahanam itu adalah seburuk-buruk tempat kembali. (an-Nisa': 97)

Ayat di atas ditujukan kepada golongan yang tidak keluar berhijrah tatkala perintah hijrah diturunkan. Kala itu, hijrah adalah suatu kewajipan. Imam al-Baidhowi di dalam tafsirnya menyatakan pada ayat ظالمي أنفسهم sebagaimana berikut

"pada keadaan mereka menzalimi diri mereka dengan meninggalkan hijrah dan mereka kufur. Maka, sesungguhnya ayat ini diturunkan kepada manusia di Makkah. Mereka Islam tetapi tidak berhijrah ketika mana hijrah diwajibkan."

Kemudian, kita baca dan teliti ayat seterusnya bagaimana mereka membuat alasan di hadapan malaikat ketika mereka ditanya "Apakah yang kamu telah lakukan mengenai agama kamu?" Lantas mereka menjawab: " Kami dahulu adalah orang-orang yang lemah di bumi." Akhirnya, Allah campakkan mereka ke dalam api neraka kerana yang demikian adalah tempat yang paling layak bagi mereka.

Mari sama-sama kita amati, buka fikiran dan teliti. Adakah kita mahu jadi begini. Penuh dengan alasan dan sebab yang sengaja dibuat. Akhirnya neraka jahannam kita ditempat.

Ayuh kita sama-sama bergandingan. Sama-sama kita bekerja dalam satu pasukan. Kita gembleng apa saja yang ada pada kita. Mereka yang tidak punya bakat dan potensi diri, bukan menyepi penawarnya, bukan lari-lari ubatnya. Kita perlu tampil dan beranikan diri.

Kita lihat pada Barat dan Yahudi laknatullah. Sebenarnya, mereka tidak punya apa-apa. Kita lihat Amerika, sebenarnya mereka tidak ada apa-apa. Malahan hutang negaranya menjangkau angka trilion juta dolar. Tetapi mereka maju dan mampu menguasai dunia. Mereka tidak ada hasil bumi seperti negara kita. Minyak mereka tidak banyak. Gas asli dan emas, segalanya melata di negara kita. Tetapi kita umat Islam masih mundur dan tak berbuat apa-apa.

Semuanya kita perlu mulakan dari sekarang. Bermula dengan kelompok yang sangat kecil umpama PMRAM dan BKPJM. Insya-Allah, medan kecil umpama ini kalau kita mampu tempuh dan bina dengan jaya, pasti suatu ketika nanti kita tidak kekok menghadapi mehnah yang lebih besar dan merbahaya.

Ingatlah! Buah yang telah masak, jangan dibiarkan busuk.

p/s Sekadar omelan dari insan kerdil dan lemah iman
Wallahu a'lam

Tiada ulasan: