Isnin, Oktober 09, 2006

Satu lagi cerita

Bismillah

Masuk hari ini sudah tiga hari menjejak kaki di tanah air. Jiwa masih mamai dan semacam terawang-awang di angkasa. Macam tidak percaya kaki telah memijak tanah air tercinta.

Apa-apa pun, tidak banyak perubahan yang ada. Semua masih macam sedia kala. Ada juga yang macam arab Mesir perangainya. Nak marah-marah dan panas baran. Semasa di KLIA, ketika memohon boading past, tak tahu kenapa, mak cik guard tiba-tiba marah. Orang bertanya di mana mahu transfer tiket, sekali dia jawab dengan muka yang marah menggila. Rupanya orang kita pun sama macam orang Mesir.

Namun begitu, Mesir suasananya meriah ketika Ramadan. Tidak sama dengan Malaysia yang kebanyakannya mengejar Hari Raya. Masyarakat sibuk mempertikai kelajuan Imam membawa terawih. Siapa yang paling cepat, merekalah juara. Perkara Qunut juga pernah menjadi pertikaian. Memang benar di dalam mazhab Syafie, doa qunut adalah sunat hukumnya pada solat witir malam 15 yang terakhir dalam bulan Ramadan. Tetapi masyarakat mempertikai seolah ia berdosa kalau tidak dilaksana. Begitu caca-merba dirasakan.

Hari terus berlalu. Masih tiada arah tuju. Boring dan bosan juga duduk menunggu. Nak apply kerja masih tak tahu. Sesi pun sudah hampir melabuhkan tirai. Masih menunggu dan menanti natijah yang tak keluar-keluar. Moga Allah beri kejayaan buat kita semua.

Wallahu a'lam

Tiada ulasan: