Rabu, Mei 31, 2006

Kesyumulan Islam

Bismillah...

Firman Allah Ta’ala


وأحل الله البيع وحرم الربا
Maksudnya: Sesungguhnya Allah telah menghalalkan jual beli dan mengharamkan riba


Sabda Nabi s.a.w


عن أبي سعيد الخدري ثم أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال لا تبيعوا الذهب بالذهب الا مثلا بمثل ولا تشفوا بعضها على بعض ولا تبيعوا الورق بالورق الامثلا بمثل ولا تشفوا بعضها على بعض ولا تبيعوا منها شيئا غائبا بناجز

Maksudnya: Daripada Said al-Khudri kemudian baginda Rasulullah s.a.w bersabda: “Jangan kamu berjual beli emas dengan emas melainkan sama nilainya dan jangan kamu lebihkan sebahagiannya dengan sebahagian yang lain, jangan kamu jual beli kertas dengan kertas melainkan melainkan sama nilainya dan jangan kamu lebihkan sebahagiannya dengan sebahagian yang lain, dan jangan kamu jual beli darinya sesuatu yang ghaib sesuatu yang hadir (ada). (HR Imam Malik pada bab jual beli emas dengan perak dalam kitab Muwatto’ bil 1299)

Entah kenapa hari ini saya terkenang zaman sekolah rendah. Ia sesuatu yang manis dan sukar dilupakan. Namun, kekadang saya sedikit rasa rugi dan agak terkilan kerana kepincangan-kepincangan dan kecanggungan yang berlaku pada zaman itu. Ini semua kerana kegagalan saya dalam merebut peluang. Itulah kelemahan yang harus diperbaiki.

Tapi, bagi saya ada satu lagi perasaan terkilan yang bila dihitung dan dikira, ia bukanlah berpunca dari diri saya, ibu bapa saya mahupun guru-guru saya. Saya meminta pandangan semua untuk mencari jawapannya.

Persoalannya begini, suatu masa dahulu saya kira pemikiran saya dikongkong dan dipenjara oleh ruang lingkup pemikiran yang amat sempit, cetek dan amat rigid berkaitan Islam. Saya tidak pasti kenapa dan bagaimana perkara ini boleh berlaku hatta saya duduk di zaman sekolah menengah, keterpenjaraan pemikiran masih membelenggu jiwa dan perasaan. Antaranya ialah melihat Islam dari sudut yang amat sempit yang hanya dihalakan kepada ibadah semata-mata. Dan ibadah ini pun tidak dibacarakan secara luas yang hanya menyentuh soal rukun yang lima. Inilah antara perkara yang membuat hati saya sangat terkilan.

Pernah dahulu, semasa diadakan satu seminar berkaitan kesyumulan Islam, salah seorang peserta bertanya. Benarkah al-Quran itu lengkap dan menerangkan semua aspek kehidupan? Alhamdulillah hari ini Allah telah membuka hidayahnya memberitahu saya bahawa al-Quran itu amat lengkap dan telah pun menerangkan semua aspek dalam kehidupan hinggalah cara membuat roti canai, kuih karipap atau jemput-jemput.

Salah satu sudut, dalam kehidupan kita adalah ekonomi. Perkara ini sekiranya diberitahu kepada saya semasa saya berumur 7 tahun dahulu, mungkin saya tidak percaya bahawa Islam juga ada menyentuh bab ini. Kita lihat firman Allah Ta’ala dan sabda Baginda Nabi s.a.w pada permulaan penulisan ini. Dalam ayat Allah tersebut, Dia menerangkan tentang keharusan jual beli. Bukankah jual beli termasuk dalam bidang ekonomi.

Hadis Nabi s.a.w riwayat daripada Said al-Khudri menceritakan tentang masalah money changer atau pertukaran mata wang. Perkara ini telah dibahas dan diterangkan oleh Rasulullah 1400 yang lalu. Ini menunjukkan bahawa Islam telah lama ada sistem ekonominya yang tersendiri. Ia juga menunjukkan bahawa Islam sebuah agama yang telah lama maju dan bersistematik. Lihatlah betapa indah dan syumulnya Islam.

Wallahu a’lam

Tiada ulasan: