Jumaat, Jun 02, 2006

Ralat

Bismillah...

Entri sebelum ini saya memaknakan الورق sebagai kertas kerana الورق berbaris atas beerti kertas. Tetapi bila dirujuk semula barisnya di dalam kitab الْوَرِقَ berbaris bawah pada ra'.

‏و حَدَّثَنِي ‏ ‏عَنْ ‏ ‏مَالِك ‏ ‏عَنْ ‏ ‏نَافِعٍ ‏ ‏عَنْ ‏ ‏أَبِي سَعِيدٍ الْخُدْرِيِّ ‏ ‏أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ‏ ‏صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ‏ ‏قَالَ ‏ ‏لَا تَبِيعُوا الذَّهَبَ بِالذَّهَبِ إِلَّا مِثْلًا بِمِثْلٍ وَلَا ‏ ‏تُشِفُّوا ‏ ‏بَعْضَهَا عَلَى بَعْضٍ وَلَا تَبِيعُوا ‏‏ الْوَرِقَ ‏‏ بِالْوَرِقِ إِلَّا مِثْلًا بِمِثْلٍ وَلَا تُشِفُّوا بَعْضَهَا عَلَى بَعْضٍ
وَلَا تَبِيعُوا مِنْهَا شَيْئًا ‏ ‏غَائِبًا ‏ ‏بِنَاجِزٍ

Maksudnya: Daripada Said al-Khudri kemudian baginda Rasulullah s.a.w bersabda: “Jangan kamu berjual beli emas dengan emas melainkan sama nilainya dan jangan kamu lebihkan sebahagiannya dengan sebahagian yang lain, jangan kamu jual perak dengan perak melainkan melainkan sama nilainya dan jangan kamu lebihkan sebahagiannya dengan sebahagian yang lain, dan jangan kamu jual beli darinya sesuatu yang ghaib sesuatu yang hadir (ada).

الْوَرِقَ berbaris bawah pada huruf ra', di dalam Mu'jam Asmaul Asy ya' oleh Ahmad Mustafa al-Dimasyqi adalah tergolong dalam nama-nama perak.

Terima kasih di atas teguran kawan-kawan.


Wallahu a'lam

Tiada ulasan: