Khamis, Julai 27, 2006

Jangan Salahkan Allah (bhgn. akhir)

Bismillah...

Jika kita amati dan teliti setiap inci apa yang berlaku di atas muka bumi ini, segalanya tidak akan lari dari sunnah perjalanannya. Segala apa yang berlaku tidak akan lari dari perjalanan dan apa yang memang telah tetap akan berlaku. Memang segalanya adalah kudrat dan iradah Allah. Tetapi, ia berlaku berlandaskan sunnah dan perjalanannya. Berasaskan sebab dan musabbab.

Contohnya seorang pelajar yang hanya tidur siang dan malam dan tidak pernah langsung ke kuliah apa lagi menelaah kitab dan bacaan. Natijahnya adalah kegagalan. Begitu juga seorang pemandu kereta yang berangan pergi ke Perlis tetapi minyak kereta tidak di isi. Natijahnya adalah kegagalan juga. Iaitu kegagalan menuju ke destinasi. Segalanya ini berlaku mengikut sunnah dan percaturan yang telah ditetapkan. Pendek kata seperti kata pepatah takkan pokok bergoyang kalau tidak ada angin. Manakan dapat sagunya kalau tidak dipecahkan ruyung.

Begitulah juga apa yang berlaku sebagaimana yang telah Allah rakamkan dalam kitabnya yang mulia. Kemusnahan dan kehancuran mereka adalah hasil buatan tangan mereka sendiri. Ia semacam tetamu yang sengaja diundang. Sengaja melakukan dosa dan kemaksiatan. Hasilnya, mereka Allah hancurkan.

Dosa adalah kesalahan dan jenayah terhadap Allah Ta’ala. Ia adalah hasil daripada kederhakaan dan keengganan hamba-Nya menurut segala perintah-Nya dan meninggalkan setiap apa yang dilarang. Memang begitulah janji dan ketentuan Allah bagi mereka yang melakukan dosa dan pendurhakaan. Itulah juga sunnah dan ketetapan dalam kehidupan.

Orang kata, jangan marahkan kereta api yang merempuh dan menggilis tubuh kita kalau kita secara sengaja berbaring dan duduk santai pada landasannya ketika ia sedang lalu. Begitulah secara logiknya. Kereta api akan tetap berjalan pada landasan yang memang telah tersedia khas untuknya. Ia tidak pernah dan tidak akan sengaja mencari mangsa untuk digilis. Oleh keran itu juga, jangan salahkan Allah kalau kehancuran menimpa kita.

Akhirnya, mari sama-sama kita renung firman Allah Ta’ala yang berbunyi

ذَلِكَ أَنْ لَمْ يَكُنْ رَبُّكَ مُهْلِكَ الْقُرَى بِظُلْمٍ وَأَهْلُهَا غَافِلُونَ

Maksudnya: Yang demikian (kedatangan Rasul-rasul itu ialah), kerana Tuhanmu tidak membinasakan negeri-negeri secara zalim sedang penduduknya leka lalai. (Al-An’am: 131)

Wallahu a'lam

Tiada ulasan: