Rabu, Julai 19, 2006

Peperiksaan yang sering gagal

Bismillah...

Mmmhhhh......... Hanya mampu mengeluh, tunduk kepala dan kadang-kadang mengangkat bahu. Mungkin sesekali mencebik. Bagi yang berjiwa halus, punya persaan dan sensitiviti, empangan akan pecah dan pipi mungkin disimbah bah. Ini antara adegan dan mungkin juga plot dalam episod kegagalan.

Peperiksaan, imtihan, ujian atau apa jua jolokan, memberi erti dan makna yang satu. Satu dasar, satu hadaf, satu matlamat. Pelbagai peperiksaan kita tempuhi saban tahun. Macam-macam ujian menimpa pada kita. Semuanya telah ditakdirkan dan telah pun ditulis Tuhan. Senang cerita, semuanya adalah ujian dan cubaan dari Allah.

Secara realitinya, kita kebanyakan di Malaysia dan boleh dikatakan semua rakyat, menduduki PMR, SPM dan pelbagai lagi sijil yang terpaksa mengharungi jalan peperiksaan. Itu peperiksaan ciptaan manusia dan sebenarnya adalah kembali juga kepada Allah walaupun nampak ia ciptaan manusia.

Bila menyebut peperiksaan, di sana ada yang namanya peperiksaan langsung dari Allah atau biasa disebut sebagai ujian, cubaan dan sebagainya. Juga antara banyak-banyak peperiksaan dan ujian secara langsung dari Allah ini, ada yang dinamakan ujian nafs atau pun jiwa. bagi saya, inilah antara ujian dan peperiksaan yang seringkali manusia gagal.

Orang beriman akan sentiasa dan selalu diuji. Ini memang lumrah dan sengaja Allah cipta antaranya untuk meningkatkan darjat manusia. Dalam alam realiti kehidupan yang kita tempuh, UPSR antara peperiksaan yang telah Kementerian Pendidikan tetapkan buat pelajar darjah enam. Bila lulus cemerlang, naiklah ke tingkatan yang bagus dan tempat yang seronok. Bila gagal, anda sendir boleh bagi jawapan.

Beritulah ujian dan cubaan Allah. Jika berjaya, naiklah ketingkat yang tinggi lagi dan semakin tinggi pula ujiannya.

Awaslah dengan ujian nafsu. Memang susah dan amat sukar melepasinya. Jika gagal, maka iman dan takwa kita masih di takuk yang sama dan mungkin juga berkurang. Melwan nafsu juga merupakan satu jihad dan ia sebagai mukaddimah kepada jihad yang lebih besar iaitu jihad memerangi musuh Islam.

Oleh itu, bersedialah kita dengan segala kelengkapan kerana musuh semakin rapat. Mereka semakin mengganas. Sedang kita semakin lesu dan sayu. Bangkitlah walau sekadar hanya memboikot barangan musuh Islam. Ia sangat memberi impak yang cukup mendalam.

Mari sama-sama berdoa panjatkan kepada Yang Esa agar diberi kekuatan.

Walllahu a'lam

Tiada ulasan: