Khamis, Julai 06, 2006

Jangan Salahkan Allah


Bismillah...

Firman Allah Ta’ala dalam kitabnya yang mulia.

أَلَمْ يَرَوْا كَمْ أَهْلَكْنَا مِنْ قَبْلِهِمْ مِنْ قَرْنٍ مَكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ مَا لَمْ نُمَكِّنْ لَكُمْ وَأَرْسَلْنَا السَّمَاءَ عَلَيْهِمْ مِدْرَارًا وَجَعَلْنَا الْأَنْهَارَ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهِمْ فَأَهْلَكْنَاهُمْ بِذُنُوبِهِمْ وَأَنْشَأْنَا مِنْ بَعْدِهِمْ قَرْنًا آخَرِينَ


Maksudnya: Tidakkah mereka memerhati dan memikirkan berapa banyak umat-umat yang telah Kami binasakan sebelum mereka, padahal (umat-umat itu) telah Kami teguhkan kedudukan mereka di muka bumi (dengan kekuasaan dan kemewahan) yang tidak Kami berikan kepada kamu dan Kami turunkan hujan atas mereka dengan lebatnya dan Kami jadikan sungai-sungai mengalir di bawah mereka, kemudian Kami binasakan mereka dengan sebab dosa mereka dan Kami ciptakan sesudah mereka, umat yang lain?
(Al-An’am: 6)

Di dalam ayat di atas Allah menerangkan dan memberitahu kepada kita mengenai beberapa perkara dan perihal umat terdahulu. Ayat di atas merupakan beberapa episod yang sengaja dirakamkan Allah dalam kitab suci-Nya sebagai tauladan dan ingatan buat kita semua. Allah Subhanahu wa Ta’ala menyebut beberapa ciri umat terdahulu.

Di dalam tafsir ibnu Kathir, Imam Ibnu Kathir menafsirkan ayat:

مَكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ مَا لَمْ نُمَكِّنْ لَكُمْ

sebagai iaitu Kami (Allah) teguhkan kedudukan mereka daripada harta, anak-anak, pembangunan, kemulian, pangkat, keluasan dan ketenteraan.

Manakala di dalam tafsir Jalalain kalimah مَكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ ditafsirkan sebagai “telah Kami (Allah) berikan kepada mereka kedudukan dengan kekuatan dan keluasan.”

Daripada keterangan tafsir di atas, ia jelas menunjukkan kepada kita tentang kurnia Allah kepada umat terdahulu. Ia juga menjelaskan ciri-ciri dan bentuk-bentuk keistimewaan umat terdahulu. Allah menyatakan bahawa semuanya ini Allah berikan dan kurniakan bahkan diperkukuhkannya yang mana segala nikmat dan pemberian ini tidak langsung dikurnia kepada umat sebelumnya. Ini merupakan suatu keistimewaan yang khusus daripada Maha Pencipta.

Di dalam ayat tersebut juga Allah menerangkan tentang keadaan kampung mereka yang sentiasa dilimpahi hujan. Ini menunjukkan bahawa bumi mereka sentiasa subur lantaran hujan yang tidak putus.

Di dalam tafsir Ibnu Kathir,

bersambung...

Wallahu a'lam

Tiada ulasan: