Khamis, Ogos 03, 2006

Kemiskinan Budi

Bismillah

“Orang kita bukan mewah. Tapi, kaya budi bahasa”. Lirik nyanyian lama. Langgam yang tidak janggal ditelinga kita. Orang kita atau Melayu sinonim dengan budi, akrab dengan pekerti, punya nilai peradaban, santun, sopan dan pelbagai jolokan yang semuanya mengambarkan orang kita ada budi dan daya, ada adab dan susila, punya santun yang tersusun, punya estetika nilai pekerti yang mandiri. Seolah tiada canggung pada setiap diri bernama Melayu.

“Tuan Hamba, sudikah tuan hamba bermalam di teratak patik yang camping ini”. Frasa kata yang penulis ungkapkan merupakan mainan bibir masyarakat klasik zaman dahulu kala. Cuba kita teliti untai kata yang cuba dilafazkan. Seolah berlapik gula bertapis madu. Semacam menghambur titis-titis liur bergula. Tuntasnya boleh kita katakan mereka begitu berhati-hati dalam berbicara. Sebagai perkenalan; inilah orang Melayu. Santun dan tiada hati yang disakiti.

Orang kita, orang Melayu, orang Malaysia berbudi, berbahasa ungkapan ini seperti kata-kata seorang gila berfalsafah di tepi Central Market sambil mengutip sampah. Kenapa? Kerana orang kita bukan mewah, bukan juga kaya budi bahasa. Hakikat dan realiti yang berlaku hari ini begitu sadis dan tragis. Orang kita seperti kekok meladeni budi. Orang kita sudah tidak punya apa-apa.

Wallahu a'lam

1 ulasan:

akirasuri berkata...

bukan mudah nak mencari orang yang besar budi pekertinya kan,

tapi kalau mahu mencari orang yang besar biadapnya mudahlah dicari..