Sabtu, Ogos 05, 2006

Keresahan Saidina Umar

Bismillah..

Telah berkata Imam Ibnu Qayyim: "Demi Allah. Memang benar-benar hati orang-rang terdahulu sangat takutkan kemunafikan. Ini kerana pengetahuan mereka secara halus, satu persatu dan menyeluruh tentang sifat munafik. Mereka buruk sangka dengan hati mereka sehingga mereka takut akan tergolong dalam golongan orang-orang munafik."

Telah berkata Saidina Umar r.a kepada Huzaifah r.a: "Wahai Huzaifah, aku pohon dari kau dengan nama Allah, adakah Rasulullah s.a.w menamakan aku kepada engkau tergolong di kalangan mereka?" Huzaifah menjawab: "Tidak." Dan aku tidak akan minta penjelasan lagi daripada sesiapa pun selepas kau.

Berkata Ibnu Abi Mulaikah: "Telah aku berjumpa 30 orang sahabat Rasulullah s.a.w. Semua daripada mereka takutkan sifat munafik ada pada diri mereka, tidaklah dikalangan mereka walau seorangpun berkata: "Sesungguhnya imannya seperti iman Jibril dan Mikail."

Dan telah disebutkan daripada sebahagian sahabat, sesungguhnya dia berkata di dalam doanya: اللهم إني أعوذبك من خشوع نفاق (Ya Allah ya Tuhanku, aku berlindung dari kekhusyukkan nifak). Bertanya seseorang: "Apakah kekhusyukkan nifak?" Dia menjawab: "Sesungguhnya dilihatkan badan khusyuk, tetapi hati tidak khusyuk."


Wallahu a'lam

Tiada ulasan: