Khamis, Ogos 10, 2006

Kenapa kami?

Bismillah..

Maaf terdahulu dihulur andai tulisan ini mengguris hati mana-mana pihak. Ia sekadar nukilan pendapat atau mungkin omong kosong yang tidak perlu ditumpu.

Beberapa hari yang lepas, saya bersama seorang rakan sempat berbicara sambil bergurau senda bersama seorang senior. Biasalah perbualan diantara mereka yang masih bujang dan orang yang telah berumah tangga, pasti ada terselit kalau tidak banyak pun sedikit persoalan jodoh dan mencari pasangan. Perbualan dalam beberapa detik lebih tertumpu kepada siapakah calonnya. Entah kenapa tiba-tiba rakan saya cuba diusik atau mungkin sengaja mahu mencuba dalam bahasa mudahnya dikenenkan kepada seorang calon yang umurnya agak lanjut.

Rakan saya yang memang sering bergurau senda menjawab sambil bergelak ketawa.

"Mmmhhh.....! Inilah yang macam kita cerita hari tu. Mentang-mentang dia dah dapat yang lawa. Yang tua-tua nak bagi kat kita."

Itu antara jawapan yang sempat saya rakam dalam kotak fikiran.

Atas dasar itu, saya mula terfikir tentang beberapa fenomena hari ini yang bagi saya telah lama berlaku terutama buat golongan azhariah. Iaitu ANDARTU. Saya yakin dan percaya kita semua makruf tentang kalimah ini dan tidak perlu untuk saya syarah panjang lebar.

Kenapa ia terjadi? Bagi saya, (sekadar pandangan dan mohon maaf kalau terasa) ada di kalangan azhariah (tidak semua) yang ketika usia mudanya, nampak jelita, ramping, menawan dan pelbagai lagi jolokan yang dalam erti yang mudah "saham tinggi" mereka jual mahal. Maaf kata. Mentang-mentang lawa, bergaya dan ada rupa. Sana sini orang sebut nama, semua orang takdim dia tolak.

Saya kira kita semua tahu betapa seorang wanita perlu mencari pasangan yang betul-betul. (terpulanglah apakah yang hendak ditakrifkan dengan betul-betul). Sebabnya, wanita bila telah berkahwin, dia hanya ada suami. Hatta ibunya yang sedang sakit atau meninggal dunia, tidak dibenarkan melawatnya kecuali dengan izin suami. Atas dasar itu, saya menganggap wanita perlu cerewet dan mungkin perlu jual mahal dalam memilih pasangan.

Tetapi, (sekadar penelitian tidak lengkap) apa yang dilihat seolah azhari, langsung tidak perfect. Semuanya mereka tolak. Memang benar cinta tidak boleh dipaksa, kasih tidak boleh dicipta. Tetapi ia mampu disemai dan dipupuk perlahan-lahan hingga akhirnya cinta akan berputik dan kasih akan berakar.

Saya bukan hendak salahkan wanita atau azhariah kerna azhari juga ada banyak salahnya. Azhari kekadang hanya cuba-cuba sedangkan akhawat mahu melihat kesungguhan kita. Tetapi, kesannya amat malang dan merugikan buat azhariah bila usia sudah lanjut, muka mula berkedut, saham mula jatuh, income dah tak masuk. Masa tu baru nak mencari. Salah siapa? Akhirnya, bait muslim terpaksa kenenkan yang tua kepada yang muda. Saya juga tak salahkan bait muslim sebab memang sudah jadi tanggungjawab mereka. Tetapi inilah kesan jual mahal tadi.

Tidak dinafikan ada juga akhawat kita yang beralasan mahu tumpukan pelajaran, harapan keluarga dan pelbagai lagi alasan yang mampu mengelak mereka dari dilamar orang. Itu terpulang pandangan masing-masing. Tetapi jangan menyesal kalau suatu hari nanti status ANDARTU menjadi milik anda dan golongan muda jangan dijadikan mangsa.

Sekadar pandangan... Banyak lagi persoalan yang perlu dikupas lumat. Ini sekadar secicip persoalan seputar kita.

Wallahu a'lam

Tiada ulasan: