Jumaat, Ogos 11, 2006

Natijah; antara biasa dan pelik.

Bismillah...

Bahang natijah peperiksaan masih berasa di dalam jiwa. Ada yang gembira dan ada juga yang berduka. Ada juga yang masih menanti-nanti bila natijah akan menjenguk muka.

Natijah! Di Universiti al-Azhar ini sangat menarik. Antara biasa dan pelik. Tidak najah, tidak lulus, rasib, sangkut beberapa madah, semuanya semacam menjadi rencam harian. Semua ini sudah biasa di sini. Belajar 4 tahun, 5, 6, 7, 8, 9, dan sampai bila-bila sudah menjadi adat dan kebiasaan.

Natijah! Di Universiti al-Azhar ini sangat menarik. Antara biasa dan pelik. Jalan terus itu terjemahannya. Kalau arab kata 'ala thul, tak pernah sangkut, tiap-tiap tahun lepas, tiap-tiap tahun najah, tiap-tiap tahun jayyid, semuanya ini semacam pelik di Universiti tertua ini. Belajar empat tahun straight bagi yang STAM atau belajar dari tahun satu. Jalan terus 1 tahun atau 2 tahun bagi yang muadalah. Ia semacam perkara pelik di sini.

Inilah antara hakikat, realiti dan kenyataan mencari ilmu di perlembahan nil. Buat rakan-rakan yang berjaya, tahniah dan moga terus-terusan dalam kejayaan. Bagi yang gagal, moga tabah. Pasti jaya akan menghias jiwa kita di masa depan kelak. Teruskan usaha. Yang muhim memastikan Kalimatullah hial ulya....

Wallahu a'lam

Tiada ulasan: