Selasa, April 04, 2006

Kain Kafan Salehudin Al-Ayubi

Panglima Salahuddin telah mencurahkan segala kudratnya dalam perang untuk mengembalikan maruah umat Islam yang dipermainkan oleh kaum musyrikin. Bumi palastin yang dijajah oleh kaum Kristian selama 90 ahun telah dapat di bebaskan. Kekayaan dari negara –negara yang dibebaskan digunakan sepenuhnya untuk kepentingan Rakyat.

Di Mesir, Salahuddin membina sebuah benteng kebal yang kukuh sepanjang lebih dari satu kilometer. Di Damaskus pula didirikan rumah ‘Takiyah’ atau tempat pemeliharaan orang-orang miskin . Demikian juga di Sudan, Yaman dan lain-lain negara.

Setelah beberapa tahun memimpin dan berperang tibalah saatnya Salahuddin kembali ke hadrat-Nya. Diwaktu kematian panglima dan pemimpin besar ini orang-orang besar dan kerabat diraja menyaksikan kematian sangat terharu apabila melihat tempat penyimpanan harta pemimpin besar ini kosong. Dan demikian juga dengan perbendaharaan kerajaannya. Semuanya digunakan semaksima untuk berperang melindungi rakyat serta disalurkan untuk kebajikan rakyatnya sehinggakan untuk kain kafannya pun para pembesar terpaksa mengutip derma untuk membeli kain kafan jenazah Salahuddin.

Ternyata panglima besar itu sudah tidak memikirkan harta untuk dirinya . semua usahanya telah di pusatkan hanya untuk kepentingan Islam. Semoga Allah mencucri rahmat kepadanya.

[ Telah diedit oleh: zulman pada 08-09-05 13:48 ]

Tiada ulasan: